ذبح گوسفند در ایران، عزای بوقلمون‌ها در آمریکا!
افکارنیوز _ گروه بین الملل:

برخی تصور می کنند این تنها در ایران است که در مواقع خاصی از سال برخی حیوانات همچون گوسفند یا ماهی به مقدار بسیار زیاد در اعیاد و عزاها مصرف می شوند، اما در آمریکا نیز روزی وجود دارد که اگرچه جشن مردمی است اما بوقلمون ها عزا می گیرند، چراکه ۴۶ میلیون از این پرنده به قتلگاه می رود.

روز شکرگزاری یک تعطیلی ملی است که در آن آمریکایی ها چهارمین پنج شنبه نوامبر را جشن می گیرند. این فستیوال پاییزی به طور سنتی توسط خانواده ها و دوستان شان به دور یک غذای گوشتی بزرگ که ساعت ها وقت صرف تهیه آن شده جشن گرفته می شود.

این غذای گوشتی به طور معمول از بوقلمون تهیه می شود و در درون ظرف هایی همراه با زغال اخته، سیب زمینی شیرین، لوبیا سبز و کدو تنبل سرو می شود. این بوقلمون ها معمولاً به همراه یک سری چاشنی در درون فر سرخ می شوند، اما سرخ کردن در روغن، سیخ کشیدن و دود دادن از دیگر روش های پخت این پرنده هستند. آمریکا یک فدراسیون به نام فدراسیون ملی بوقلمون دارد.

این فدراسیون برآورد می کند که آمریکایی ها چهل و شش میلیون پرنده برای آخرین تعطیلی سال که همین جشن شکرگزاری است می خورند. دولت این کشور انتظار دارد تولید بوقلمون در امسال دو درصد افزایش بیابد. درحدود دو سوم بوقلمون های پرورش یافته در ایالات متحده آمریکا از شش ایالت می آیند: مینسوتا، کارولینای شمالی، آرکانساس، میسوری، ویرجینیا و ایندیانا.

بوقلمون درسراسر سال در آمریکا مصرف می شود و آمریکایی ها این غذا را به مقدار زیاد برای سال های متمادی مصرف کرده اند؛ اگرچه مرغ، گوشت گاو و خوک هنوز محبوب تر هستند. جول برندنبرگر، رئیس فدراسیون می گوید ۲۰۱۲ چندان برای مزرعه داران بوقلمون سودبخش نخواهد بود همچنان که دو سال پیش نیز این گونه بوده است. هزینه های خوراک طیور افزایش یافته اند، درحالی که قیمت بوقلمون ها همچنان ثابت هستند.

«ذرت خوراک مرتبه یک پرنده است و خشکسالی قیمت ذرت را به طور چشمگیری افزایش داده است. واقعیت این است که افزایش روزافزون محصول ذرت درارتباط با اتانول است که قیمت ذرت را افزایش داده است. اینها مواردی هستند که برای این صنعت در سال جاری مقداری مشکل ایجاد کرده اند.»

جشن زائران در ۱۶۲۱ اغلب به عنوان نخستین شکرگزاری ملی در نظر گرفته می شود. زائران مهاجران اولیه از مسعتمره پلیموت بودند، جایی که الآن ماساچوست شناخته می شود. آن ها یک ضیافت سه روزه برپا کردند تا یک برداشت خوب را جشن بگیرند. با این همه، مهاجران اروپایی نیز در آمریکای شمالی مراسم شکرگزاری را برپا کردند. اینها استعمارگران انگلیسی در ویرجینیا در ۱۶۱۹ بودند.

در ۱۸۶۳، طی جنگ های داخلی، رئیس جمهور آبراهام لینکلن آخرین پنج شنبه نوامبر را به عنوان روز ملی شکرگزاری تعیین کرد. در ۱۹۳۹ هنگامی که افسردگی بزرگ پایان می یافت، رئیس جمهور فرانکلین روزولت چهارمین پنج شنبه را تعطیل کرد. او نمی خواست فصل خرید تعطیلات کریسمس را کوتاه کند وگرنه نوامبر یک پنج شنبه پنجم نیز دارد.

فصل به طور سنتی با روز شلوغ خرید در جمعه پس از روز شکرگزاری شروع می شود، اگرچه برخی فروشگاه ها در تعطیلات نیز خودشان را باز نگاه می دارند.

بن فرانکلین یکی از بنیانگذاران آمریکا اندیشید بوقلمون بهتر از عقاب طلائی می تواند پرنده و نماد رسمی کشورش برای معرفی به جهان باشد. اما جول برندنبرگر مخالف است.

من فکر می کنم ما بهتر است یک عقاب طلایی بر روی سکه هایمان داشته باشیم و یک شکرگزاری بوقلمون بر سر میزهای شام مان