به گزارش افکارنیوزبه نقل از ایسنا، به نوشته روزنامه تودی زمان، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در بیانیه خود آورده است: ‌ این کودتا با هدف تغییر چشم‌انداز سیاسی کشور به قیمت عزم و اراده مردم صورت گرفت و دیدگاه سیاسی و خط مشی‌ای که از سوی احزاب پیشنهاد شد، هدف گرفت. من نیز جزئی از این احزاب سیاسی بودم.

وی در بیانیه ۲۸ صفحه‌ای خود آورده است: کودتای ۲۸ فوریه نه تنها پارلمان، دولت منتخب، خواست و اراده مردم و سیاستمداران را هدف گرفت، بلکه من را نیز هدف گرفت. این کودتا حاصل مهندسی سیاسی‌ای بود که با هدف تغییر آینده کشور انجام شد.

وی گفت: ‌ کسانی که در روند دموکراسی کشور اخلال ایجاد کرده‌اند بهای آن را می‌پردازند چرا که در دوران کودتا ضررهای جبران‌ناپذیری به کشور وارد شد.

کودتای ۲۸ فوریه منجر به استعفای دولت نجم‌الدین اربکان، نخست وزیر وقت از حزب رفاه و دولت ائتلافی وی شد.

پلیس ترکیه پیش از این ۳۹ تن از نظامیان ترکیه را به اتهام شرکت، طراحی و اجرای کودتای سال ۱۹۹۷ میلادی که منجر به سقوط دولت نجم‌الدین اربکان شد، بازداشت کرده بود.

در اولین موج دستگیری عاملان اصلی کودتای ۲۸ فوریه ۱۹۹۷،۱۸ تن از ژنرال‌ها و افسران ارشد بازنشسته ترکیه از جمله " چویک بیر "، جانشین رئیس ستاد فرماندهی وقت ارتش ترکیه بازداشت و به حکم دادگاه روانه زندان شدند.

واقعه موسوم به ۲۸ فوریه در پی برگزاری نمایشی در منطقه " سنجان " آنکارا توسط گروهی از اسلام‌گرایان و دوستان فلسطینی با پرتاب سنگی به صورت نمادین به سوی سربازان رژیم صهیونیستی توسط کودکان فلسطینی بود اما این واقعه در دوره‌ای رخ داد که نظامیان ترکیه روابط تنگاتنگی با رژیم صهیونیستی داشتند و به این خاطر فردای آن روز تانک‌های ارتش در منطقه سنجان به حرکت درآمدند و سربازان ارتش برگزارکنندگان این مراسم را بازداشت کردند.

متعاقب آن، شورای امنیت ملی ترکیه که در آن دوران در کنترل نظامیان بود در ۲۸ فوریه ۱۹۹۷ میلادی، تشکیل جلسه داد که نتیجه آن اجبار دولت قانونی نجم‌الدین اربکان به استعفا بود. در نتیجه حزب اسلام‌گرای رفاه به رهبری وی منحل و عملیات گسترده‌ای در بخش دولتی و آموزشی و دانشگاه‌های این کشور برای پاکسازی آنچه که از آن واپس‌گرایی و ارتجاع نامیده شد، آغاز گردید.

پس از آن با موافقت احزاب حاکم و احزاب مخالف در مجلس ترکیه مقرر شد تا کمیسیون ویژهای برای بررسی کودتاهای نظامی در تاریخ معاصر ترکیه تشکیل شود.