عدم پیروی ترکیه از تحریم‌های ضد ایرانی

به گزارش افکارنیوزبه نقل از فارس، «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر ترکیه اعلام کرد که آنکارا با وجود چشم انداز تحمیل تحریم های سخت تر علیه برنامه هسته ای ایران، به خرید گاز طبیعی از تهران ادامه خواهد داد.

رویترز نوشته است که چنین اظهاراتی از سوی اردوغان به معنای این است که تحریم ها احتمالا نمی توانند روی تجارت طلا و گاز میان ایران و ترکیه تاثیرگذار باشند.

نخست وزیر ترکیه اعلام کرد که واردات گاز ایرانی ها امری مهم و حیاتی برای ترکیه محسوب می شود زیرا آنکارا کشوری است که به شدت به واردات انرژی وابسته است و در حال تلاش برای تنوع بخشیدن به تامین کنندگان انرژی خود است.

اردوغان امروز دوشنبه با حضور در یک کنفرانس خبری مشترک همراه با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه گفت: ما همواره اعلام کرده ایم که این موضوع(واردات گاز طبیعی از ایران) برای ما اهمیتی استراتژیک دارد و ما نمی توانیم از تحریم‌ها پیروی کنیم.

این مقام ارشد ترکیه ای ادامه داد که مبادله‌های ضروری را با ایران عملی خواهد کرد زیرا گاز یک محصول استراتژیک است.

در این خبر آمده است که ترکیه که احتمالا از انگلیس به عنوان سومین مصرف کننده برق اروپا در طول یک دهه پیشی می گیرد، بخش بیشتر انرژی برق خود را از طریق گاز طبیعی تامین می‌کند و بیش از ۹۰ درصد گاز صادرات ایرانی را دریافت می‌کند.

این خبر در شرایطی منتشر می شود که مجلس سنای آمریکا اخیرا دور جدیدی از تحریم ها را در عرصه تجارت جهانی بر بخش انرژی و حمل و نقل ایران به تصویب رسانده است که جدیدترین تلاش ضد ایرانی آمریکا برای تشدید فشارهای اقتصادی بر تهران به بهانه برنامه هسته ای این کشور محسوب می‌شود.

این تحریم ها در صورت قانونی شدن، سومین دور از مجازات های اقتصادی هستند که در طول یک سال علیه ایران تحمیل شدهاند.