به گزارش افکارنیوزبه نقل از ایسنا و به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در گزارشی به شورای امنیت این سازمان گفت: حوادثاخیر در طول خط آتش بس نشان دهنده زمینه تشدید تنش‌ها میان اسرائیل و سوریه بوده و توافق جدایی میان دو طرف و ثبات منطقه را که با خطر سرایت درگیری‌های سوریه روبه‌رو است، به مخاطره انداخته است.

بان کی مون تاکید کرد: من نگران هستم حضور نیروهای مسلح مخالف و فعالیت‌های ادامه دار نیروهای امنیتی سوریه این زمینه را برای آنکه جرقه یک درگیری گسترده‌تر میان اسرائیل و جمهوری عربی سوریه همراه با عواقب وخیم زده شود، فراهم سازد.

وی تاکید کرد: چنین فعالیت‌هایی آتش بس طولانی مدت، مردم غیرنظامی محلی و پرسنل سازمان ملل را با خطر روبرو می‌کند.

دبیرکل سازمان ملل هم چنین به تمدید شش ماهه حضور نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در بلندی‌های جولان تا تاریخ ۳۰ ژوئن توصیه کرد.

بان کی مون گفت که بحران کنونی سوریه تلاش‌ها برای دستیابی به توافق صلح را پیچیده می‌کند اما گفت که درگیری‌ها دولت سوریه را از مسئولیت خود و برای حفاظت از غیرنظامیان بر اساس قوانین بین‌المللی معاف نمی‌کند.

وی از دولت بشار اسد خواست تا استقرار سرباز و تجهیزات نظامی در منطقه مورد مناقشه را متوقف کند.

بان کی مون به موارد متعددی از شلیک سوریه به داخل اسرائیل و تلافی آن توسط ارتش اسرائیل اشاره کرده و گفت که در مواردی شلیک‌ها در نزدیکی تاسیسات و پرسنل سازمان ملل فرود آمده‌اند.

وی خاطرنشان ساخت: از ماه ژوئیه تاکنون چند مورد درگیری میان شورشیان مخالف و نیروهای امنیتی سوریه در منطقه رخ داده است.

دبیرکل سازمان ملل افزود: در تاریخ ۲۹ سپتامبر نیروهای ناظر سازمان ملل شاهد کشته شدن ۹ نیروی امنیتی سوریه توسط ۱۳ شورشی در اثر یک کمین در منطقه جدایی بودند.

وی خاطرنشان ساخت: در این محیط عملیاتی چالش برانگیز نیروهای سازمان ملل از طریق ایستادن در مواضع ثابت و گشتزنی بر منطقه جدایی نظارت کردند تا تضمین کنند نیروهای نظامی هرکدام از طرفین از آن دور باشند.