سرویس بین الملل افکارنیوز

_ پلیس هویت این مرد را که در آوریل و فوریه گذشته متهم به تلاش برای ارسال تجهیزات پیشرفته به ایران بود را فاش نکرد. اسناد دادگاه ادعا دارند که این مرد فاقد مجوز لازم برای این صادرات بوده و قوانین بین المللی را نقض کرده است.

به گزارش افکار نیوز به نقل ازآسوشیتدپرسفعالیت غیرقانونی این مرد زمانی آشکار شد که پلیس سوئد در بازرسی ناگهانی متوجه صادرات کالا توسط وی به ایران شد. گفته می شود که مقصد رسمی محموله های این مرد سوئدی دوبی بوده ولی مقامات سوئدی ادعا می کنند که مقصد نهایی محموله ها ایران بوده است.

قبلاز کشف این محموله گمرک سوئد نسبت به افزایش صادرات تسلیحات و کنترل صادرات هشدار داده بود که به سرعت مشخص شد این صادرات غیرقانونی و بدون مجوزهای لازم انجام شده بود.

درحالیکه آمریکا و اروپا به دنبال تلاش ایران برای ساخت سلاح های اتمی تحریم های سخت تری علیه ایران اعمال کرده اند که ایران اصرار دارد هرگز به دنبال ساخت بمب های اتمی نبوده و نیست. ایران می گوید که از انرژی هسته ای برای سوخت هسته ای و اهداف تحقیقاتی استفاده می کند.

دانیل نورد یکی از مدیران سازمان بازرسی محصولات استراتژیک سوئد تاکید کرد که از تجهیزات کشف شده از این مرد سوئدی، بیشتر در بخش نفت و گاز استفاده می شود ولی در ادامه با شک و تردید گفت: با توجه به پیشرفته بودن تکنیک آنها و گران بودن این وسائل، بعید است که بجز غنی سازی اورانیوم مورد استفاده دیگری داشته باشند!! دانیل نورد در گفتگو با تلویزیون سوئد، دلیل خود را مبنی بر استفاده از این تجهیزات در بخش غنی سازی اورانیوم مقاوم بودن این تجهیزات در برابر خوردگی عنوان کرد!

دانیال نورد در حالی این ادعاها را با تردید بیان می کند که طبق گفته دادستانی سوئد، مردی که متهم به نقض تحریم های ضد ایرانی شده است، هرگونه اتهامی را مبنی بر جابجایی غیرقانونی کالا به ایران و نقض تحریم ها را رد می کند.

آگنتا هیلدینگ کوارنستروم، سردادستان این پرونده به تلویزیون سوئد می گوید که محاکمه به اتهام زیر پا گذاشتن تحریم های جهانی، در سوئد بسیار نادر است و برای اولین بار است که چنین پرونده ای در سوئد به دادگاه ارائه می شود. مرد مظنون این پرونده، ایرانی ست اما تابعیت سوئدی نیز دارد.

انتظار بر این است که دادگاه این مرد در ماه ژانویه برگزار شود.