به گزارش افکارنیوز، فارس به نقل از آسوشیتدپرس، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا امشب به جمهوری‌خواهان هشدار داد که نزاعی جدید را بر سر بدهی‌های کشور به راه نیندازند. وی در صحبت‌های امشب خود خطاب به سران تجاری آمریکا گفت که این «بازی نیست که من به آن تن دهم».

اوباما که امشب در میزگرد تجار آمریکایی شرکت کرده بود، گفت که می‌داند جمهوری‌خواهان قصد دارند با افزایش مالیات پردرآمدها موافقت کنند، و در مقابل سال بعد، از آن به عنوان اهرمی برای اعمال فشار و کاهش بودجه کاخ سفید در مقابل افزایش سقف استقراض دولت استفاده کنند.

وی با اشاره به «فاجعه‌ای که در آگوست ۲۰۱۱ رخ داد» و بدهی‌های آمریکا به شدت افزایش یافت، گفت: این راهبردی بد برای آمریکا است، و همین‌طور راهبردی بد برای کسب و کار شماست، و این بازی نیست که من به آن تن دهم.

صحبتهای اوباما خطاب به نمایندگان جمهوریخواه کنگره در حالی مطرح میشود، که دولت و کنگره بر سر بحثهای بودجهای و راهکار فائق آمدن بر کسری بودجه به بنبست خوردهاند. اگر در این روند توافقی حاصل نشود، اقتصاد آمریکا به وضعیت موسوم به پرتگاه مالی وارد میشود. در این حالت میزان مالیاتها به صورت خودکار افزایش مییابد و هزینهکرد از بودجه به شدت کاهش مییابد. در صورت بروز پرتگاه مالیاتی، این احتمال وجود دارد که بازیابی اقتصادی آمریکا که به تازگی از وضعیت رکود خارج شده، با شکست مواجه شود.