نقش القاعده عراق در ناآرامی‌های سوریه

به گزارش افکارنیوزبه نقل از فارس، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که تنها شورشیان سوری مرتبط با شبکه تروریستی القاعده هستند که به یکی از مؤثرترین نیروهای جنگی در سوریه تبدیل شده است که این امر چالش صریحی را پیش روی آمریکا و سایر کشورهایی که خواستار حمایت از شورشیان و نه افراط گرایان هستند، قرار داده است.

بر اساس این خبر، تامین بودجه این گروه از شورشیان سوری موسوم به «جبهة النصر» از سوی همفکرهای خارجی آنها همچنان ادامه دارد. این گروه شورشی مهارت و قابلیت هجوم به مواضع مستحکم و تسخیر پایگاه های نظامی و میدان های نفتی را دارا هستند و همزمان با افزایش موفقیت های ضد سوری آنها، تسلیحات و جنگجویان بیشتری را جذب می کنند.

بر اساس اعلام مقامات عراقی و شورشیان سابق عراق، گروه شورشیان سوری جبهة النصره شاخه فرعی اما مستقیم القاعده عراق هستند.

نیویورک تایمز مدعی شده که «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا امیدوار است که بتواند این گروه شورشیان سوری را منزوی کند تا به این وسیله از تصاحب سوریه توسط آنها و یا ادامه جنگ طلبی های آنها بعد از سقوط نظام سوریه ممانعت کند.

آمریکا همزمان با تلاش برای سازماندهی مخالفان سوری به عنوان یک دولت جایگزین معتبر در سوریه در نظر دارد تا جبهة النصره را به عنوان یک سازمان تروریستی در فهرست سیاه قرار بدهد و از این طریق معاملات مالی بین آمریکایی ها با این گروه را غیرقانونی اعلام و احتمالا تحریم های اتحادیه اروپا علیه این گروه را دنبال کند.

اما چنین حرکتی از سوی آمریکا می تواند نتیجه معکوس به همراه داشته باشد و قرار گرفتن نام گروه شورشیان سوری در فهرست سیاه توسط دولت واشنگتن می تواند آمریکا را مقابل جنگجویانی قرار بدهد که هدف واشنگتن حمایت از آنهاست.

بر این اساس، سران ارتش آزاد سوریه که آمریکا درصدد تقویت آن است، از اینکه آمریکا در حال حاضر مخالف گروهی است(جبهة النصره) که ارتش آزاد سوریه آن را به عنوان یک متحد حیاتی تلقی می کند، ابراز خشم کرده اند.

بر اساس این گزارش، هدف از چنین طرح هایی از سوی آمریکا این است که این گروه شورشیان تحت حمایت القاعده به عنوان بزرگ ترین مانع افزایش حمایت های غرب از شورش داخل سوریه از بین برود.

القاعده عراق که متحد گروه شورشیان جبهة النصره محسوب می شوند، گروهی از شورشیان هستند که تعداد زیادی از نظامیان آمریکایی را در عراق کشته اند و درگیری های فرقه ای گسترده ای را از طریق بمباران های انتحاری علیه شیعیان و سایر مخالفان مذهبی و ایدئولوژیکی شان به راه انداخته اند.

گروه جبهة النصره از طریق بمبگذاری های انتحاری در دمشق و حلب در اوایل سال ۲۰۱۲ که علیه ساختمان های دولتی سوریه صورت گرفتند، برجسته شدند و اولین گروهی بودند که مسئولیت حمله انتحاری و بمبگذاری در سوریه را که به مرگ غیرنظامیان این کشور منجر شده است، عهده دار شدند