آیا اخوان المسلمین در ایران حضور دارد؟

به گزارش افکارنیوزبه نقل از شیعه آنلاین، اخوان ‌المسلمین در سال ۱۹۲۸ میلادی برابر با ۱۳۰۷ شمسی و ۱۳۴۷ قمری در شهر " اسماعیلیه " مصر به رهبری «حسن البنا» بنیان نهاده شد و سپس فعالیت خود را به دیگر کشورهای عربی و اسلامی گسترش داد.

اخوان المسلمین یک جنبش فراملی اسلام ‌گراست که در بسیاری از کشورهای عربی در چند دهه گذشته بزرگ ‌ترین جریان اپوزیسیون به شمار می‌رفته اما برخی کارشناسان امور بین الملل و خاورمیانه معتقدند روند قدرت گرفتن این جنبش در کشورهایی همچون مصر و غیره، به گونه ای شک برانگیز است.

شاید به اعتقاد این کارشناسان، این روند قدرت گرفتن برای ایجاد جبهه ای سنی مذهب مقابل آنچه که غربی ها آن را " هلال شیعی " نامیده اند، باشد. یعنی در واقع این قدرت گرفتن اخوان المسلمین هم مورد رضایت و دلخواه غربی ها است تا شیعیان در منطقه تضعیف شوند.

اما اکنون این پرسش مطرح می شود که آیا جنبش اخوان المسلمین در ایران هم حضور دارد؟ بررسی های انجام شده نشان می دهد این جنبش پیش از انقلاب، در جمهوری اسلامی ایران هیچگونه فعالیتی – لااقل آشکار – نداشته اما با پیروزی انقلاب اسلامی در کشورمان، اخوان المسلمین فرصت را مغتنم شمرد تا از تغییر و تحولات به وجود آمده و وضعیتی که اوایل انقلاب ایجاد شده بود به نفع خود بهره برداری کند و با آرامی و به شکلی نامحسوس فعالیت خود را در ایران آغاز کرد.

دبیرکل جنبش اخوان المسلمین ایران که در سال ۱۳۵۷ تأسیس شد، «عبدالرحمن پیرانی» است. شاید بتوان گفت در طول سه دهه گذشته، فعالیت چشمگیری توسط این جنبش در ایران مشاهده نشد اما با سقوط رژیم ها دیکتاتوری در تونس، لیبی و مصر و به قدرت رسیدن اخوان در این کشورها، بر فعالیت های این گروه نیز در ایران افزوده شد.

حتی برخی مهمانان سنی مذهب ایران که از کشورهای عربی مانند مصر و غیره برای شرکت در کنفرانس ها و برنامه های مختلف به ایران سفر می کنند، توسط اخوان المسلمین ایران خود را جماعت دعوت و اصلاح ایران می نامند، شناسایی و دیدار و گفتگوهای محرمانه ای با آنان صورت می گیرد. تنها خدا داند که در این دیدارها و گفتگوهای محرمانه چه می گذرد؟!