به گزارش افکارنیوزبه نقل از تابناک، راشا تودی به نقل از روزنامه روسی کامرسانت خبر داده است که واشنگتن از روسیه تقاضا کرده است که بشار اسد را ترغیب کند از سمت خود به عنوان رئیس‌جمهور سوریه کناره‌گیری کند.

طبق طرح آمریکا، هر دو طرف درگیر در سوریه یعنی مخالفین و دولت سوریه باید با آتش‌بس موافقت کنند و یک دولت انتقالی تشکیل دهند. این طرح در دیدار اخیر وزرای خارجه دو قدرت عضو شورای امنیت در دوبلین از سوی هیلاری کلینتون به طرف روس ارائه شده است. دولت انتقالی بنا به ادعای آمریکاییها نماینده همه گروه‌های سوری خواهد بود تا از درگیری بر اساس خطوط مذهبی در سوریه پیش‌گیری شود.

آمریکایی‌ها مدعی هستند که طرح آن‌ها احتمال استفاده از سلاح‌های شیمیایی توسط دولت سوریه و یا افتادن این سلاح‌ها به دست گروه‌های غیر قابل کنترل را به حداقل می‌رساند. این در حالی است که دولت سوریه احتمال استفاده از سلاح شیمیایی را مردود دانسته و آن را خودکشی دانسته و علی‌رغم خبر امروز روزنامه روسی، مقامات آمریکایی نیز خود ظاهر پذیرفته‌اند که مدرکی دال بر تمایل دولت سوریه به استفاده از سلاح شیمیایی وجود ندارد.

در این میان روزنامه کامرسانت مدعی شده است که نه تنها مسکو بلکه دولت سوریه نیز تضمین کرده است که واکنشی مناسب به پیشنهاد ادعایی آمریکایی‌ها بدهد اما آمریکا طرح را در صورتی عملی دانسته است که بشار اسد در دولت انتقالی نقشی نداشته باشد.

کامرسانت مدعی شده است که هر چند از ایده تشکیل دولت انتقالی در سوریه حمایت می‌کند اما تمایلی به تلاش برای ترغیب اسد به کناره‌گیری از سمت خود ندارد. روسیه مطمئن است که رئیس‌جمهور اسد، هرگز داوطلبانه از سمتش کناره نمی‌گیرد و این موضع را چندین بار در سخنان خود مورد تاکید قرار داده است. به علاوه مسکو معتقد است که بسیار بهتر است که طرف‌هایی که اسد را تهدید می‌کنند و از جمله ایالات متحده تلاش کنند وی را تشویق به استعفا کنند.

کامرسانت از مقامات وزارت خارجه روسیه نقل کرده است که همه تصمیمات در مورد اصلاح نظام سیاسی سوریه باید توسط خود سوریها، بدون دخالت خارجی و بدون تلاش برای تحمیل سناریوهای از پیش تعیین شده به آنها اخذ شود