ارتش مصر با انتشار بیانیه ای به مردم پیوست

سرویس بین المللی افکار نیوز - ارتش مصر در آخرین دقایق شامگاه گذشته به وقت تهران با انتشار بیانیه ای به مردم این کشور پیوست.
بنا بر این گزارش، ارتش مصر اعلام کرد، خواسته های مردم مصر را که از یک هفته پیش در خیابان های این کشور علیه دولت تظاهرات می کنند، قانونی می‌داند.

ارتش مصر در پیامی خطاب به مردم مصر اعلام کرد ارتش خواسته‌های مردم بزرگ مصر را قانونی می‌داند و به استفاده از زور علیه مردم مصر مبادرت نخواهد کرد.
به گزارش فارس سخنگوی ارتش مصر در این پیام که از سوی خبرگزاری رسمی مصر، منا، و تلویزیون دولتی این کشور منتشر شد، بر آزادی بیان به شکل مسالمت‌آمیز و تضمین شده برای همه تاکید کرد.

تلویزیون دولتی مصر همچنین اعلام کرد ارتش اطمینان داده است علیه تظاهر کنندگان به زور متوسل نخواهد شد.
بنابر این گزارش، بسیاری از تحلیل‌گران نیروی نظامی ارتش مصر را آخرین سنگر مقاومت مبارک در مقابل خواسته‌های مردم مصر برای کنار رفتن از حکومت و سرکوبی این جنبش می‌دانند.

این کارشناسان اعتقاد دارند، قطع حمایت ارتش از دولت مبارک به معنای سقوط وی است.
لازم به ذکر است تاکنون هیچ برخوردی بین نیروهای ارتش مصر و معترضان به وجود نیامده و مردم با آغوش باز از نیروهای ارتش مصر در خیابان ها استقبال کرده‌اند.


گزارش های جدید از افزایش دامنه اعتراضات مردمی به حکومت دیکتاتوری مبارک حکایت دارد. پرس تی وی گزارش داد، نیروهای پلیس مصر در شهر اسکندریه برای متفرق کردن معترضان ضد دولتی از گاز اشک اور استفاده کردند. با وجود اعتراضات مردمی، شماری از اعضای جدید کابینه مصر دوشنبه سوگند یاد کردند.

همچنین حسنی مبارک رئیس جدید سرویس های اطلاعاتی مصر را منصوب کرد تا به طور مستقیم برای رویارویی با جنبش اعتراضی بی سابقه در این کشور وارد عمل شود.
این در حالی است که پیش از این، عمر سلیمان، چهره بانفوذ مصری، سمت ریاست سازمان اطلاعات مصر را بر عهده داشت و پس از آن به سمت معاون رئیس جمهور ارتقاء یافت که طی سی سال گذشته چنین سمتی در این کشور وجود نداشت.

در عین حال خبرگزاری آلمان از بیت المقدس گزارش داد، شیمون پرز از مبارک بابت خدماتش به اسرائیل از او تشکر کرد.

از طرفی خبرگزاری شین هوا به نقل از روزنامه مصری الیوم از اختلاف نظر شدید بین حسنی مبارک رئیس جمهور مصر و حبیب العادلی وزیر کشور پیشین وی درباره دخالت ارتش برای حفظ امنیت در این کشور خبر داد. روزنامه مصری الیوم فاش کرد، العادلی به علت ناخرسندی از دخالت ارتش برای حفظ امنیت در این کشور، دستور خروج نیروهای پلیس از خیابان ها را صادر کرد.

این روزنامه به نقل از منابع موثق امنیتی گزارش داد، العادلی و حسنی مبارک ساعات پایانی روز جمعه قبل درباره چگونگی همکاری با نیروهای مسلح برای حفظ و تامین امنیت کشور گفتگو کردند ولی تصمیم مبارک به دخالت ارتش خشم شدید العادلی را برانگیخت زیرا وی مخالف این تصمیم بود. این روزنامه افزود گفتگو بین العادلی و شماری از مقامات سیاسی مصر درباره مشارکت نیروهای مسلح برای حفظ امنیت در این کشور با این کلام العادلی پایان یافت که ما امور را به ارتش می سپاریم و بعد از این دستور خروج نیروهای پلیس را صادر کرد.

در عین حال به‌رغم آن که ارتش مصر هشدار داده است به سوی افرادی که قوانین منع رفت‌وآمد را در شهرهای بزرگ مصر رعایت نکنند شلیک خواهد کرد، اما مردم مصر با حضور در خیابان‌ها تظاهرات‌های ضددولتی روز یکشنبه(۱۰ بهمن) را برگزار کردند. مدت زمان قوانین منع رفت‌وآمد افزایش یافته و از ساعت ۳ عصر تا ۸ صبح روز بعد به وقت محلی اعلام شده است. ‌

خبر دیگر از مصر اینکه بیش از ۳۰ هزار مصری تحصن گسترده ای را در شهر الفیوم در شمال قاهره برپا کردند و خواستار کناره گیری مبارک از قدرت شدند. تظاهر کنندگان از ارتش خواسته‌اند بین مصر و حسنی مبارک یکی را انتخاب کند. هزاران تن از معترضان خشمگین مصر سوگند خورده‌اند تا زمان سرنگونی رژیم مبارک به تظاهرات خود در مرکز قاهره ادامه دهند.

اکنون به نظر می‌رسد، سرنوشت مبارک با توجه به افزایش فشارهای مردمی و فشارهای خارجی بر وی برای پایان دادن به دوران زمام‌داری خود بر این کشور باستانی، به ارتش گره خورده است. اما خبرگزاری فرانسه در خبری فوری اعلام کرد ارتش مصر اعلام کرده است علیه مردم مصر متوسل به زور نخواهد شد. این منبع توضیح بیشتری نداد.
همچنین، وزیر دفاع مصر، روز یکشنبه(۱۰ بهمن) در یک گفت‌وگوی تلفنی با رابرت گیتس، وزیر دفاع امریکا، اوضاع فعلی مصر را با وی مورد بررسی قرار داد. بیش از ۱۵۰ نفر تا کنون در ناآرامی‌های اخیر مصر که الهام گرفته از انقلاب مردمی تونس است، جان خود را از دست داده‌اند و بیش از هزاران نفر نیز مجروح شده‌اند.

شبکه تلویزیونی فرانسه ۲۴ به نقل از یک مقام ارشد کاخ سفید گزارش داد، مشاوران امنیت ملی باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا، معتقدند " دوره مبارک سررسیده بود ".
این در حالی است که موج انقلاب مردمی تونس به سراسر کشورهای عربی و شمال آفریقا از جمله مصر، یمن و اردن رسیده است.

در این شرایط جنبش اخوان المسلمین مصر با انتشار بیانیه ای مخالفت کامل خود را با تشکیل دولت جدید در مصر اعلام کرد و خواستار ادامه یافتن تظاهرات تا سرنگونی کل نظام اعم از رئیس جمهور و وزیران و پارلمان آن شد. همچنبن این جنبش از مردم خواست به راهپیمایی های گسترده در سراسر مصر ادامه دهند تا این نظام به طور کامل اعم از رئیس جمهور و حزب و وزیران و پارلمان آن کنار برود.