سازمان سیا را گناهکار شناخته شد!


به گزارشافکارنیوزبه نقل از ایسنا، یک شهروند آلمانی پس از آنکه به اشتباه به جای یک عضو القاعده بازداشت شد، به صورت غیرقانونی توسط یک تیم شکنجه سازمان سیا مورد شکنجه و آزار جنسی قرار گرفت.

دادگاه حقوق بشر اروپایی مستقر در استراسبورگ به صورت متفق‌القول حکم داد که این شهروند آلمانی به نام " خالد المصری " توسط تیم شکنجه سیا مورد شکنجه قرار گرفته است.

این تیم شبکه یک گروه سری است که به صورت محرمانه پروازهایی انجام داده و مظنونان به انجام فعالیت‌های تروریستی را در بازداشتگاه‌هایی در کشورهایی چون رومانی و لهستان تحت شکنجه و آزار جسمانی قرار می‌دهد.

این دادگاه همچنین مقدونیه را به اتهام زندانی کردن، تجاوز و شکنجه این شهروند آلمانی که لبنانی‌ الاصل است گناهکار شناخته و دولت این کشور را به پرداخت ۶۰ هزار یورو به عنوان غرامت به وی محکوم کرد. این در حالیست که دولت مقدونیه هرگونه ارتباط با این آدم ربایی و شکنجه را رد می‌کند.

جیمز گلدستون، مدیر اجرایی بنیاد جامعه باز(سوروس) به روزنامه گاردین گفت که حکم ارائه شده از سوی دادگاه حقوق بشر اروپایی باید عاملی برای بیداری دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و دادگاه‌های آمریکایی باشد: این امر کاملا غیر قابل قبول است که کنگره آمریکا از بررسی اقدامات و فعالیت‌های سازمان سیا دست بردارد.

بن امرسون، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر و امر مقابله با تروریسم، معتقد است که این حکم یک نقطه عطف کلیدی برای مقابله با موارد نقض حقوق بشر توسط سازمان سیا در دوران ریاست جمهوری جورج بوش محسوب می‌شود.

این مقام مسئول سازمان ملل همچنین افزود: دولت آمریکا باید به خاطر نقش کلیدی‌اش در جرایم سیستماتیک و نقض حقوق بشر در زمان بوش عذرخواهی کند.

همچنین آلمان هم باید مقام‌های آمریکایی را که در دستگیری و شکنجه خالد المصری دست داشتند به دادگاه بکشاند.

پلیس مقدونیه خالد المصری را در دسامبر سال ۲۰۰۳ میلادی دستگیر کرد. وی در ژانویه سال ۲۰۰۴ میلادی به هتلی در اسکوپیه، پایتخت مقدونیه منتقل شد؛ محلی که وی برای ۲۳ روز به اتهام رابطه با سازمان‌های تروریستی مورد بازجویی قرار گرفت.

وی همچنین داشتن هرگونه ارتباطی با دیپلمات‌های آلمانی را رد کرد و گفت که آن‌ها حتی یکبار وی را تهدید کردند که به سویش شلیک می‌کنند.

دادگاه حقوق بشر اروپایی اعلام کرد که المصری توسط تیم شکنجه سازمان سیا به شدت مورد شکنجه، آزار جنسی و لفظی قرار گرفته است.

این دادگاه همچنین اعلام کرد که شکنجه‌های اعمال شده علیه این شهروند آلمانی در فرودگاه اسکوپیه با حضور مقام‌های دولتی مقدونیه و سیستم قضایی این کشور صورت گرفتند بنابراین دولت مقدونیه مسئول شکنجه‌هایی است که توسط مقام‌های خارجی علیه این فرد اعمال شده‌اند.

بعد از اسکوپیه نیز المصری را به یک سلول بتنی کثیف و تاریک مخفی شده در داخل یک کارخانه آجرسازی در کابل، افغانستان منتقل کردند. وی در آنجا نیز به شدت مورد آزار و شکنجه و ضرب و شتم قرار گرفت.

پس از آن هم که آمریکایی‌ها متوجه شدند این مرد را به جای شخص دیگری به اشتباه دستگیر کرده‌اند با دستان و چشمان بسته وی را به آلبانی منتقل کرده و سپس به آمریکا فرستادند.

نقطه عطف حکم ارایه شده از سوی دادگاه حقوق بشر اروپایی با تصویب نهایی گزارش تفصیلی شش هزار صفحه‌ای در خصوص تکنیک‌ها و روش‌های وحشتناک بازجویی توسط یک کمیته گزینش سنای آمریکا درباره اطلاعات مورد توجه قرار گرفته است.

سناتور " دایان فینشتاین "، رئیس این کمیته بدون اشاره به جزئیات بیشتر درباره این گزارش مفصل تنها اعلام کرد که تکنیک‌های بازجویی توسط سازمان سیا " اشتباهاتی وحشتناک " هستند.

مطالعات سه ساله این کمیته بر روی شش میلیون مدرک و سند موجود مشخص کرد که تاکتیکهای بازجویی چون ضرب و شتم و شکنجههای وحشیانه باعث پیشرفتهای اطلاعاتی نمیشوند.