به گزارش افکارنیوزبه نقل از ایسنا، عراق پس از سال‌ها جنگ و تحریم در تازه‌ترین نشانه‌ از بازگشت به شرایط عادی و بازسازی صنعت هوانوردی خود، نخستین هواپیمای جدید بویینگ را از آمریکا تحویل گرفت.

یکی از مقام‌های عراقی که خواست نامش فاش نشود، گفت: در تازه‌ترین قدم برای بازسازی مجموعه خطوط هوایی عراق، نخستین هواپیمای بویینگ ۷۷۷ مدل ۲۰۰ ال آر از آمریکا وارد فرودگاه بغداد شد.

هادی العامری، وزیر راه و ترابری عراق و مقام‌های ارشد این کشور در مراسمی در فرودگاه بغداد از فرود این هواپیمای جدید استقبال کردند.

وزیر راه و ترابری عراق به خبرنگاران گفت: ما در حال بازسازی بخش هوایی کشورمان هستیم و خرید این هواپیمای بویینگ ۷۷۷ به ما کمک می‌کند تا توسعه تجهیزات هوایی خود را آغاز کنیم.

عراق در سال ۲۰۰۸ دو معاهده امضا کرد، ارزش یکی از آنها پنج میلیارد دلار آمریکا بود که برای خرید ۳۰ فروند هواپیمای بویینگ ۷۳۷ مدل ۸۰۰ و ۱۰ فروند بویینگ ۷۸۷ مدل جدید به امضا درآمد.

خطوط هوایی عراق یکی از قدیمی‌ترین خطوط هوایی در خاورمیانه است و پس از آنکه صدام در سال ۱۹۹۰ به کویت حمله کرد، این خطوط هوایی در سال ۱۹۹۱ از ادامه کار بازماند.

در سال ۲۰۱۰ در اولین پرواز هواپیمای خطوط هوایی عراق به مقصد لندن، وکلای خطوط هواپیمایی دولتی کویت تلاش کردند تا این هواپیما را مصادره کنند؛ این امر پس از آنکه کویتی‌ها ۲۰ سال پیش حکمی از دادگاه عالی لندن مبنی بر مصادره تمام اموال خطوط هوایی عراق در تمامی جهان دریافت کردند، انجام شد.

با این حال چند ماه پیش عراق و کویت اعلام کردند که آنها به یک توافقنامه ۵۰۰ میلیون دلاری دست یافتند تا بن‌بست ایجاد شده در خصوص غرامت جنگی‌ که عراق باید به کویت پرداخت کند، جبران کرده و هواپیماهای عراق بتوانند پس از آن به مقصد کشورهای غربی پرواز کنند.

طبق این توافقنامه عراق ۳۰۰ میلیون دلار به صورت نقدی به کویت پرداخت و ۲۰۰ میلیون دلار را در یک خط هوایی مشترک عراق - کویت سرمایهگذاری میکند در عوض کویت اقدامات حقوقی را علیه خطوط هوایی عراق لغو میکند.