کود شیمیایی آمریکا پای درخت ناامنی پاکستان

به گزارش افکارنیوزبه نقل از فارس، «سیف الله خالد» نویسنده پاکستانی با تهیه گزارشی و انتشار آن روزنامه «امت» به بررسی نقش آمریکا در نابودی صنعت کشاورزی پاکستان و ایجاد نا‌امنی در افغانستان پرداخته است.

براساس گزارش‌های منتشر شده از سوی مؤسسات آمریکایی، واشنگتن معتقد است که از کود شیمیایی تولید شده در پاکستان برای ساخت بمب دست‌ساز در افغانستان استفاده می‌شود و به همین دلیل آمریکا به دنبال تعطیلی کارخانه‌های تولید کود شیمیایی در این کشور است.

دولت پاکستان نیز تحت فشارهای آمریکا گاز مورد نیاز کارخانه‌های تولید کود را قطع کرده است.

بنا بر گزارش وزارت امور خارجه و ارتش پاکستان، سران کاخ سفید از حدود یک سال پیش، اسلام‌آباد را تحت فشار قرار داده تا تولید کود شیمیایی را متوقف کند.

آمریکایی‌ها همچنین از کارخانه‌های تولید کود شیمیایی در پاکستان بازدید به عمل آورده و مدیران این واحدهای تولیدی را وادار کردند تا کودی به نام «سولفار» تولید کنند، اما این کود کارایی چندانی ندارد و تولید آن در کشور آمریکا متوقف شده است.

طبق گزارش مؤسسه تحقیقاتی «ایمرجینگ آسیا»، فقط پاکستان نیست که به افغانستان کود صادر می‌کند بلکه کشور‌هایی چون آمریکا، استرالیا، چین، تاجیکستان، ایران، ازبکستان و عربستان نیز به این کشور کود شیمیایی صادر می‌کنند.

در بین کودهای صادر شده به افغانستان، کود استرالیایی، آمریکایی و چینی بالاترین درصد «نیترات آمونیاک» را که برای ساخت بمب دست‌ساز استفاده می‌شود، دارا هستند.

در کود چینی، ۸۶ درصد و در کود آمریکایی و استرالیایی بیش از ۸۰ درصد نیترات آمونیاک به کار می‌رود که از مخلوط کردن گازوئیل با کود شیمیایی می‌توان بمب دست‌ساز تولید کرد که قدرت انفجار و احتراق بالایی دارد.

نیروهای ناتو و آیساف در مرز مشترک افغانستان و پاکستان بیش از ۱۱۲ پست مرزی دارند اما با این حال، آن‌ها نمی‌توانند و یا نمی‌خواهند از ورود غیرقانونی کود شیمیایی به خاک افغانستان جلوگیری کنند.

پاکستان یکی از قربانیان انفجارهای حاصل از بمب‌های دست‌ساز است که از سال ۲۰۰۶ تا سال ۲۰۱۲ بیش از ۲۷۰۷ نفر از مردم پاکستان بر اثر انفجار اینگونه بمب‌ها جان خود را از دست داده‌اند و این در حالی است که تعداد قربانیان افغانستان در همین مدت ۱۱۸ نفر بود.

آمریکا پس از توقف تولید کود شیمیایی در پاکستان ۳ هدف اصلی را دنبال می‌کند:

۱ - تبدیل کردن پاکستان به بازاری با ظرفیت بالا برای خرید کود شیمیایی آمریکا و کسب درآمد هنگفت از این طریق.

۲ - به نابودی کشاندن صنعت کشاورزی در پاکستان.

۳- ارسال کود شیمیایی برای شبهنظامیان مخالف دولت پاکستان جهت تحت فشار قرار دادن اسلامآباد.