هر چه زمان به روز جمعه آتی نزدیک می شود، روزی که معترضین مصری آن را روز پایان مبارک نام نهاده اند، سیر تحولات در مصر با سرعت به سوی سرنگونی حکومت کنونی این کشور مهم عربی پیش می رود.

به گزارش افکار به نقل از تابناک، بر پایه آخرین اخبار، تظاهر کنندگان مصری به طور کامل میدان «التحریر»، در مرکز شهر قاهره را به کنترل خود درآورده و عوامل حکومتی را از ورودی های این میدان دور کردند.

گفته می شود بسیج عمومی مردمی برای تظاهرات بزرگ روز جمعه در قاهره صورت گرفته و گروه های معترض هم قسم شده اند تا سرنگونی «مبارک»، از اعتراض دست برندارند.

در همین حال خبرنگار شبکه «العالم» صبح پنج شنبه از میدان التحریر در مرکز قاهره گزارش داد: در جریان حملات نیروهای امنیتی و مزدوران «مبارک» به تظاهرات مسالمت آمیز مردم در میدان «التحریر» بیش از هزار نفر زخمی به بیمارستانها منتقل شدند، اما به دلیل ازدحام جمعیت نمی توان آمار دقیقی از کشته شدگان ارائه کرد.

خبرنگار العالم با اشاره به ایجاد درمانگاه سیار در میدان التحریر برای رسیدگی به مجروحان، گفت: مزدوران دولت قصد داشته اند که مردم را از میدان تحریر متفرق کنند، اما موفق نشدند و معترضان با حضور گسترده تاکید کردند که " حتی اگر بمیرند میدان را ترک نمی کنند. "

خبرنگار «العالم» تاکید کرده است: ما صدای شلیک تیراندازی را شنیده ایم و گاز اشک آور هم شلیک شده است البته اینگونه تجهیزات در دستان مردم عادی نیست و فقط در اختیار نیروهای پلیس قرار دارد و مزدوران مبارک از بالای ساختمانها نیز به سمت مردم بمب های آتش زا پرتاب می کنند.

خبرگزاری ها از میدان «التحریر»، گزارش داده اند که، این حملات توسط نیروهای امنیتی و مزدوران مبارک در لباس غیر نظامی صورت گرفته، اظهار داشت: شماری از این نیروها توسط مردم دستگیر و به ارتش تحویل داده شدند، واز طریق کارت هویتشان مشخص شده که آنها از نیروهای امنیتی و پلیس هستند. این مزدوران مکانی نزدیک به میدان «التحریر» را به عنوان محل استقرار خود انتخاب و از آنجا به سمت مردم اقدام به پرتاب بمب های آتش زا و تیراندازی کردند، که این امر به کشته و یا زخمی شدن چندین نفر انجامید.

بر پایه این گزارش، شاهدان تاکید کرده اند که شماری از عوامل حکومتی کسانی بوده اند که اخیراً از زندان آزاد شده اند و منابع متعدد گفته اند که حزب ملی حاکم به ریاست «مبارک» از طریق برخی از مدیران استانی این مزدوران را برای حمله به مردم به میدان اعزام کرده اند.

با وجود استقرار ۴۰ دستگاه آمبولانس در ورودی های میدان «التحریر»، تعداد بالای زخمی ها به گونه ای بوده است که مردم بسیاری از مجروحان را به وسیله خودروهای شخصی و یا با پای پیاده به بیمارستانها منتقل کرده اند. همچنین، پس از آغاز حملات به تظاهر کنندگان، مردم تلاش کردند تا زنان وکودکان وسالخوردگان را برای در امان ماندن از میدان «التحریر» خارج کنند.

با وجود حملات دیروز و شب گذشته نیروهای امنیتی و عوامل حکومتی به تظاهرات مسالمت آمیز مردم در میدان «التحریر»، مردم قاهره از بامداد امروز در حال حرکت به سوی این میدان هستند و هم اکنون در میدان التحریر کنترل میدان و ورودی ها را کاملا در اختیار دارند.

خبرگزاری ها با اشاره به کشته و زخمی شدن شماری از شهروندان مصری در حملات نیروهای امنیتی «مبارک»، نوشته اند، تظاهر کنندگان بر خواسته خود برای رفتن «مبارک» اصرار دارند، و این اصرار امروز و فردا که روز رفتن مبارک نامگذاری شده است، بیشتر خواهد شد و کسی نمی تواند وضعیت آینده را پیش بینی کند.

بر پایه این گزارش، آمار تایید شده ای درباره تعداد کشته و زخمی ها نیست اما براساس گفته شاهدان در میدان تحریر تعداد کشته ها از سه یا چهار نفر بیشتر نمی رود و تعداد زخمی ها بسیار زیاد است که امداد رسانی اولیه صورت می گیرد و برخی از آنها دچار شکستگی یا به خاطر پرتاب بمبهای آتش زا از سوی مزدوران مبارک دچار سوختگی شده اند.

خبرنگار «بی بی سی عربی» نیز از قاهره گزاش داد که، حداقل ۵ نفر در شلیک گلوله بامداد امروز پنج شنبه، حامیان مبارک به سمت معترضین کشته و ۸۳۶ نفر دیگر زخمی شدند. وزارت بهداشت مصر در بیانیه ای این آمار را تایید کرده است.

در همین باره «العالم» نوشت: قبل از نماز صبح صدای تیراندازی با سلاح های تیربار سنگین به گوش رسید؛ این تیراندازی توسط ارتش صورت گرفت و برخی شاهدان گفتند که نیروهای ارتش برای جدا کردن مزدوران مبارک از درگیری با مردم اقدام به تیراندازی کردند، که این گلوله ها به تعدادی از مردم اصابت کرده و تلفاتی هم در پی داشت.

«العربیه» هم در گزارشی نوشت: ‌معترضین نیز تعدادی از حامیان مبارک را که اقدام به شلیک گلوله کرده بوددند بازداشت کردند که حداقل یک نفر از آنها اسلحه کمری(کلت) در اختیار داشت. با بررسی مدارک وی معلوم شد که او از اعضای ارشد پلیس است.

همچنین این شبکه خبری نوشت: تعدادی از حامیان مبارک که توسط معترضین دستگیر شدند گفتند که روزانه ۵۰۰ لیره مصر(معادل تقریباً ۱۰۰ دلار آمریکا) و بن کالا دریافت کردند و به آنها وعده داده شده بود پس از پایان اعتراضات ۵۰۰۰ لیره مصر دریافت خواهند کرد.

این گزارش می افزاید، مشاور اطلاع رسانی گروه «اخوان المسلمین» مصر تاکید کرد که رژیم «مبارک» خواهان خونریزی است و نمی خواهد به صورت مسالمت آمیز کناره گیری کند، اما همه مردم بر رفتن این رژیم اصرار دارند و بزودی هم خواهد رفت.

«جمال نصار» داشت: متاسفانه رژیم مبارک بر قبضه قدرت پافشاری می کند و با همه برگه ها بازی می کند اما ملت آزاده و سربلند مصر می خواهد این رژیم را که از ۳۰ سال پیش مدعی است که خواهان دموکراسی است، برکنار کند.

وی افزود: مسئولان رژیم مبارک گروهی متشکل از حدود سه هزار مزدور خود را به میان جمعیت تظاهرات کننده در میدان التحریر فرستادند اما مردم به مقابله با آنها پرداختند.

«نصار» گفت: رژیم تعدادی از نیروهای امنیتی و مزدوران خود را وارد میدان التحریر کرد اما جوانان مصری و طرفداران اخوان المسلمین درصحنه حضور دارند و در برابر این خودکامگی و تروریسم دولتی رژیم مبارک پایداری می کنند. وی تاکید کرد: ما ازحقوق و مطالبات خود در رفتن رژیم مبارک و سران آن هرگز دست نخواهیم کشید.

مردم مصر با تاکید بر ادامه تظاهرات ضد نظام حاکم برای برکناری مبارک، قصد دارند ظرف ۴۸ ساعت آینده، سرنوشت جدیدی را برای کشور خود و خاورمیانه رقم بزنند.

حمله نیروهای امنیتی و مزدوران مسلح مبارک به تظاهرکنندگان مصری در چهارشنبه سیاه، عزم مردم را برای ادامه اعتراضات تا سرنگونی مبارک بیشتر کرده است، به صورتیکه با توجه به برگزاری تظاهرات فردا تحت عنوان " جمعه رفتن "، ۴۸ ساعت آینده در تاریخ مصر و خاورمیانه بسیار سرنوشت ساز خواهد بود.

خبرگزاری ها از میدان «التحریر» در مرکز قاهره گزارش داد که هم اکنون بیش از یک میلیون نفر به این میدان آمده اند تا دوباره بر خواست خود برای سرنگونی نظام مبارک تاکید کنند.

خبرنگار العالم در اسکندریه هم گزارش داد که، تظاهرات میلیونی مردم بصورت پراکنده آغاز شده است، و این شهر تا ساعتی دیگر شاهد تظاهرات گسترده ای خواهد بود که از میدان القائد ابراهیم آغاز خواهد شد، و چه بسا شاهد تحصن نامحدود در میدان شهداء در منطقه محطه مصر باشیم.