نقض بارز مبانی حقوق بشر در سوریه

به گزارش افکارنیوزبه نقل از فارس، سیدیاسر ضیایی در نشست بررسی مسائل سوریه در نگاه بین‌الملل که در دانشگاه قم برگزار شد، در ارتباط با عملکردی که ما می‌توانیم در قبال سوریه داشته باشیم، عنوان کرد: بعد از تحلیل‌های دقیق، ما می‌توانیم به عنوان یک وکیل، آن دسته از مواردی را که حق می‌دانیم مورد دفاع قرار دهیم.

وی ادامه داد: آمریکا و متحدانش بعد از اینکه نتوانستند از طریق مجامع بین‌المللی خصوصاً شورای امنیت، بازی در سوریه را به نفع خودشان تقویت کنند، متوسل به برخی ابزار‌های دیپلماتیک و حقوقی شدند که آخرین مورد آن‌ها شناسایی ائتلاف مخالفان سوری از سوی آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر است.

عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه قم تصریح کرد: ما ابتدا باید بدانیم شناسایی که امروزه از آن در رسانه‌های بین‌المللی زیاد یاد می‌کنند چه شرایطی دارد.

وی افزود: مفهوم شناسایی در حقوق بین‌الملل به مفاهیم متعددی ملحق می‌شود و تمام مفاهیمی که در این زمینه مطرح می‌شود این موضوع را می‌رساند که شناسایی به معنای به رسمیت شناختن حقوق و تکالیفی برای اعلام موجودیت از طرف دولت‌ها است.

کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: ما در حقوق بین‌الملل الزام به شناسایی داریم به‌ویژه در مواردی که حق تعیین سرنوشت مطرح است، کشورها متعهد به شناسایی این حق هستند.

امکان کمک مادی به مخالفین سوری فراهم شده است

وی اظهار داشت: در نقطه مقابل، موضوع شناسایی در مواردی که علیه تعیین حق سرنوشت اجرا شود، ممنوع شده است و این موضوع تا به حال در زمینه‌های گوناگونی رخ داده است که از جمله آن می‌توان به دیوار حائل اسرائیل اشاره کرد.

عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه قم با اشاره به شناسایی شورشیان سوری از سوی ۱۲۰ کشور جهان تصریح کرد: در این شناسایی اذعان شده است که ما مخالفین را به عنوان نماینده مردم می‌شناسیم، در این صورت اگر این شورشیان به عنوان نماینده مردم تلقی شوند امکان کمک‌های مالی از سوی کشورهای شناسایی کننده به آن‌ها فراهم شده است.

این استاد علوم سیاسی تأکید کرد: این شناسایی، نقض اساسی حقوق بشر است و شرایط ذکر شده از سوی سازمان ملل را ندارد، اما در عین حال این نوع شناسایی موجب از بین رفتن حقوق دولت سوریه هم نخواهد شد.