فشار واشنگتن برای تحریم روابط گازی ایران و سردرگمی ترکیه
سرویس بین الملل افکارنیوز

_ رفعت حصارچیکاوغلو، رئیس اتحادیه اتاق ها و بازرگانی کالا، روز ۱۷ دسامبر در واشنگتن اعلام کرد که اگر تحریم ها بخواهد به بخش تجارت طلا و گاز ایران گسترش یابد، ترکیه در این زمینه به روسیه روی می آورد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، با این حال ترکیه اصرار دارد از ایران نفت خریداری و در قبال آن به متقاضی خود اجازه دهد تا به جای پرداخت لیره، طلا به ایران بدهد. تانیر ایلدیز روز ۵ دسامبر اعلام کرده بود که تا به حال از ایالت متحده آمریکا، هیچ درخواست جدیدی برای کاهش خرید نفت از ایران نداشته است. در ماه ژوئن، آمریکا، ترکیه را به همراه شش کشور دیگر از تحریم ها معاف کرد.

روش های جایگزین
رئیس اتحادیه اتاق ها و مبادلات کالا در واشنگتن گفت که اگر تحریم ها بخواهد تجارت طلا و گاز ایران و ترکیه را هدف قرار دهد، آنکارا، روسیه را جایگزین خواهد کرد.

وی تاکید کرد که اگر ترکیه در چنین موقعیتی قرار گیرد، به طور قطع، ریسک ترکیه بالا می رود و بسیاری از سرمایه گذاری های این کشور آسیب خواهد دید.

این مسئول ترکیه متذکر شد که پیشنهاد ترکیه، یافتن یک راه حل جایگزین برای روش پرداخت به ایران است یا اینکه یک منبع انرژی مثل اربیل یا هزار را جایگزین کند. البته وی تاکید کرد که افزایش تنش میان اربیل و بغداد، روابط عراق و ترکیه را تحت تاثیر خود قرار داده است.