به گزارش افکارنیوزبه نقل از مشرق، مکاتبات محرمانه و سری سفارتخانه های آمریکا که از سوی «ویکی لیکس» منتشر شده و حاوی گزارش های محرمانه این سفارتخانه ها به وزارت خارجه آمریکاست، به وضوح نشان می دهد ریشه های بحران کنونی سوریه برخلاف آنچه آمریکا و متحدان اروپایی و منطقه ای آن ادعا می کنند نه فقط کمترین رابطه ای با خواست مردم این کشور و یا مسائل و موضوعاتی نظیر اصلاحات و دموکراسی خواهی ندارد، بلکه این بحران یک پروژه آمریکایی - اسرائیلی است که از ۶ سال قبل - سال ۲۰۰۶ میلادی / ۱۳۸۵ - با هدف جداسازی سوریه از محور مقاومت در دستور کار قرار گرفته و مقدمات آن فراهم شده بود ولی شکست سخت اسرائیل در جنگ ۳۳ روزه از حزب الله لبنان در سال ۲۰۰۶ و شکست بعدی در جنگ ۲۲ روزه غزه در سال ۲۰۰۸، اجرای آن را به تأخیر انداخته بود.

اجرای این پروژه بعد از انقلاب های اسلامی منطقه به صورت یک جنگ نیابتی PROXY WAR و با مدیریت مشترک آمریکا و اسرائیل به کشورهای ترکیه، عربستان و قطر واگذار می شود.

درباره گزارش پیش روی اشاره به دو نکته ضروری است.

اول: از میان انبوه اسناد برگرفته از مکاتبات محرمانه و سری سفارتخانه های آمریکا تنها به تعدادی از آنها بسنده شده است، چرا که ارائه تمامی اسناد یاد شده به علت حجم انبوه آن بیرون از محدوده این گزارش است.

دوم: در گزارش پیش روی اصرار داشته ایم روی اسناد و مکاتبه های صورت گرفته در فاصله سال های ۲۰۰۶/۱۳۸۵ تا ۲۰۰۸/۱۳۸۷ تمرکز کنیم تا کمترین تردید و شائبه ای باقی نماند که بحران کنونی سوریه دستکم از ۶ سال قبل طراحی شده و آنگونه که ادعا می شود هیچ پیوندی با تحولات اسلامی اخیر منطقه ندارد، اگرچه در بحران سوریه هیچکدام از سه ویژگی اسلامی بودن، مردمی بودن و ضد استکباری بودن که شاخصه انقلاب های اخیر منطقه است نیز وجود ندارد، بلکه دولت سوریه نه تنها مانند دولت های قبلی مصر و لیبی و یمن و تونس، دست نشانده و از متحدان آمریکا و اسرائیل نبوده بلکه به عنوان یکی از محورهای اصلی مقاومت در تقابل آشکار با قدرت های استکباری نیز بوده است.


۱ - مطابق یکی از اسناد ویکی لیکس، در نامه شماره ۳۷۳۲ مورخ ۱۹ سپتامبر ۲۰۰۶ سفارت آمریکا که از مبدأ تل آویو برای وزارت خارجه آمریکا ارسال شده، آمده است؛ «آردیتی» مدیرکل مبارزه با تروریسم شورای امنیت اسرائیل در مذاکره با «پالمر» معاون دفتر مبارزه با تروریسم وزارت خارجه آمریکا با اشاره به ارتباط ایران، حزب الله و سوریه بر ضرورت جدا کردن سوریه از محور مقاومت تاکید کرده و درباره مذاکره با سوریه به عنوان یک راه کار می گوید «خیلی زود است بفهمیم چگونه می توان سوریه را از این مدار جدا کرد. حتی اگر بلندی های جولان را هم روی میز مذاکره بگذاریم، شاید اسد از ایران جدا نشود».

۲ - در سند شماره ۳۶۹۱ مورخ ۶ آگوست ۲۰۰۶ از مبدأ تل آویو؛ به ملاقات «افرایم اسنه» عضو کمیسیون سیاست خارجی پارلمان رژیم صهیونیستی با سناتور «تالوار» اشاره شده و پیشنهاد استفاده از الگوی لیبی برای معامله با سوریه و جذب این کشور به غرب مطرح شده است.

۳ - در سند شماره ۴۰۶۹ مورخ ۱۶ اکتبر ۲۰۰۶ از مبدأ تل آویو به وزارت خارجه آمریکا در واشنگتن - پیشنهاد «شاهاک» رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی مطرح شده است که «برای جدا کردن سوریه از مقاومت حتی می توان روی بازپس دادن بلندی های جولان نیز حساب کرد.»

۴ - در سند شماره ۳۰۴۰ مورخ ۶ آگوست ۲۰۰۶ از مبدأ تل آویو بر نظریه وزارت دفاع رژیم اشغالگرقدس تاکید شده است که «برای حفظ موقعیت و امنیت اسرائیل باید حاکمیت بشاراسد را متوقف کرد و یا او را به یک معمر قذافی دیگر تبدیل کرد.»

۵ - در سند شماره ۷۴۰۵ مورخ ۲۴ نوامبر ۲۰۰۶ از مقصد تل آویو و به نقل از بررسی های وزارت دفاع - بخوانید وزارت جنگ - رژیم صهیونیستی و مذاکره ژنرال اشکنازی با «تانسند» دستیار ویژه رئیس جمهور آمریکا، پیشنهاد شده است با استفاده از اختلافات شیعه و سنی و سایر اقوام و گروهها می توان رژیم بشار اسد را تضعیف و سوریه را از ایران و حلقه دشمنان اسرائیل جدا کرد»

۶ - در سند شماره ۷۲۱۱ مورخ ۱۶ سپتامبر ۲۰۰۶ از مقصد ریاض آمده است «زلمای خلیل زاد، سفیر آمریکا در بغداد در ملاقات با ملک عبدالله پادشاه سعودی با وی درباره راه های جدا کردن سوریه از ایران گفت و گو می کند و پادشاه در پاسخ تاکید می کند که سوریه مسئله فرعی است و مسئله اصلی ایران است»

۷ - در سند شماره ۱۳۲ مورخ ۲۴ ژانویه ۲۰۰۷ از مقصد آنکارا به گفت و گوی مقامات وزارت خارجه ترکیه با ویلیام برنز، معاون وزارت خارجه آمریکا اشاره شده و در آن ضمن تاکید بر ضرورت مقابله با حکومت بشار اسد برای حفظ امنیت اسرائیل از قول وزارت خارجه ترکیه آمده است که این کشور تمامی تلاش خود را در همراهی با آمریکا برای مقابله با دولت سوریه و جدا کردن آن از ایران به کار خواهد بست. وزارت خارجه ترکیه ضمن تاکید بر حفظ تعهدات خود با اسرائیل، از نفوذ ایران در مدیترانه ابراز نگرانی می کند.

۸ - در سند شماره ۶۷۳۵ مورخ ۲۲ دسامبر ۲۰۰۶ از مبدأ آنکارا به وزارت خارجه آمریکا در واشنگتن، رفعت الگونای معاون وزارت خارجه ترکیه در مذاکره با رودمن، معاون وزارت دفاع آمریکا بر لزوم تلاش مشترک ترکیه و آنکارا برای جدا ساختن سوریه از ایران با هدف تضعیف اقتدار منطقه ای جمهوری اسلامی ایران و حفظ امنیت اسرائیل تاکید می ورزد.

۹ - در سند شماره ۱۹۹۲ مورخ ۱۷نوامبر ۲۰۰۸ از مبدأ آنکارا، به مذاکره سفیر آمریکا در ترکیه با معاون وزارت خارجه ترکیه اشاره شده که در آن جدا کردن سوریه از ایران را اقدامی ضروری برای منزوی کردن جمهوری اسلامی ایران دانسته و پیشنهاد کرده اند.

۱۰ - در سند شماره ۵۵۵ مورخ ۱۲ مارس ۲۰۰۸ از مبدأ ریاض، «ترکی بن محمد» معاون وزیر خارجه عربستان و سفیر آمریکا در ریاض در گفت و گو با یکدیگر تاکید می کنند حمایت ایران از سوریه باعثافزایش اقتدار منطقه ای و امنیت نظام اسلامی ایران شده است و جدا کردن سوریه از ایران را برای کاهش اقتدار منطقه ای جمهوری اسلامی ایران ضروری می دانند.

۱۱ - در سند شماره ۳۸۸۹ مورخ ۲۲ دسامبر ۲۰۰۶ از مبدأ بیروت به ملاقات سعد حریری با «فتلمن» سفیر آمریکا اشاره شده و آمده است که فشار بر دولت سوریه می تواند به ایران آسیب برساند و آمریکا و اروپا علاوه بر ایران باید روی فشار بر سوریه نیز تمرکز کنند.

۱۲ - در سند شماره ۴۱۷۵ مورخ ۱۱ ژوئن ۲۰۰۶ از مبدأ امان پایتخت اردن گزارشی از ملاقات «محمد ذهبی» رئیس دستگاه اطلاعاتی اردن با «ولچ» معاون وزیر خارجه آمریکا ارائه شده و در آن بر استفاده از گروه اخوان المسلمین سوریه و برخی گروه های دیگر سوری برای مقابله با حاکمیت بشار اسد تاکید شده و آمده است بشار اسد باید به این باور برسد که حمایت سوریه از گروه های مقاومت می تواند دولت وی را با خطر تروریسم روبرو کند.

۱۳ - در سند شماره ۵۵۶۷ مورخ ۲۵ ژوئیه ۲۰۰۶ از مبدأ «امان» به ملاقات مقام آمریکایی با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن اشاره شده و از قول ملک عبدالله آمده است سوریه، دارایی ایران در منطقه است و باید روی مقابله با دولت بشار اسد با هدف نهایی ضربه زدن به ایران تمرکز کرد.


۱۴ - در سند شماره ۴۴ مورخ ۱۷ ژانویه ۲۰۰۷ از مبدأ منامه پایتخت بحرین نتیجه مذاکرات دریاسالار فالون رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا با شیخ سلمان ولیعهد بحرین با موضوع سوریه و ایران گزارش شده که در آن آمده است؛ اگر با مذاکره و تشویق موفق به تغییر رفتار بشار اسد و جدایی سوریه از ایران و حزب الله و حماس نشویم، باید به فشارهای دیگر علیه رژیم سوریه روی آوریم. در مذاکره دیگری میان ولیعهد بحرین و ژنرال «زاخیم» و ژنرال «اسکینز» از مقامات نیروی دریایی آمریکا، این طرح به اطلاع مقامات بحرینی می رسد که قرار است پرونده ترور رفیق حریری در قالبی مشابه ماجرای «لاکربی» استفاده شود و از این طریق، بشار اسد هم مانند معمر قذافی به همراهی با غرب وادار شود.

همانگونه که اشاره شد، تنها بخش اندک و کم شماری از اسناد ویکی لیکس درباره رایزنی ها و مذاکرات مقامات آمریکایی با مقامات و رؤسای کشورهای عرب منطقه که با دستور کار فشار بر دولت بشار اسد و جدا کردن آن از محور مقاومت صورت پذیرفته بود در این گزارش آمده است ضمن آن که اسناد مربوط به رایزنی مقامات آمریکایی با دولتمردان، فرماندهان نظامی و سرویس های اطلاعاتی کشورهای اروپایی نیز با همین دستور کار منتشر شده و در فرصتی دیگر به آن خواهیم پرداخت.

مروری گذرا بر اسناد فوق نشان می دهد که؛

الف: بحران کنونی سوریه کمترین رابطه ای با خواست مردم این کشور و یا در ادامه تحولات اخیر کشورهای منطقه نیست بلکه به همان اندازه که تحولات و انقلاب های اسلامی منطقه بیرون از خواست و اراده آمریکا و متحدانش صورت پذیرفته، بحران سوریه یک پروژه آمریکایی - اسرائیلی است که با هدف جدا کردن سوریه از محور مقاومت، ضربه زدن به ایران اسلامی و مهار انقلاب های اسلامی اخیر در کشورهای منطقه طراحی و عملیاتی شده است.

ب: آمریکا و متحدانش نیز اعتراف می کنند که اصلی ترین هدف آنها از ایجاد بحران در سوریه، کاستن از اقتدار جمهوری اسلامی ایران و مهار پیشرفت های عظیم علمی و تکنولوژیک آن است.

ج: اسناد فوق به وضوح نشان مي دهد كه حمايت ايران از سوريه، علاوه بر ايفاي نقش رهبري نهضت هاي مقاومت و جنبش فراگير بيداري اسلامي در منطقه، دفاع از منافع ملي و اقتدار جهاني جمهوري اسلامي ايران نيز هست.