به گزارش افکارنیوزبه نقل از ایرنا، به گفته منابع آگاه فلسطینی، شورای عمومی جنبش «حماس» هفته آتی با تشکیل نشستی مهم، جایگزین خالد مشعل، رییس جدید دفتر سیاسی خود را انتخاب خواهد کرد.

این منبع آگاه فلسطینی که خواست نامش فاش نشود، گفت: «موسی ابومرزوق» معاون خالد مشعل، رییس دفتر سیاسی فعلی، بارزترین کاندیدا بدین منظور بوده و شانس پیروزی وی از دیگران بیشتر است.

به نوشته الحیات، امکان پیروزی ابومرزوق بویژه پس از انصراف «اسماعیل هنیه» نخست وزیر حماس در غزه از کاندیداتوری، پررنگ‎تر نیز شده است.

احتمال اینکه این نشست در دوحه پایتخت قطر برگزار شود؛ بیشتر است چراکه پیش از این قرار بود که در خارطوم پایتخت سودان برگزار شود که با توجه به ناامنی های پراکنده در این کشور، به نظر می رسد مقامات حماس از این تصمیم صرف نظر کرده باشند.

حدود دو ماه پیش پایگاه خبری «عربی پرس» در رابطه با تعیین رییس دفتر سیاسی جدید حماس نوشته بود که مجلس شورا و هیات اجرایی این جنبش فلسطینی در جریان حج سال جاری در مکه مکرمهˈ تشکیل جلسه می دهد تا اعضاء و جایگزین خالد مشعل، به عنوان رییس دفتر سیاسی این جنبش را انتخاب و معرفی کند.

اما ظاهرا بنا به دلایلی این اتفاق در مکه رخ نداد و پس از آن به نظر می رسد که جنگ هشت روزه اخیر غزه نیز از دیگر دلایل تعویق برگزاری این نشست بوده است.

به گفته منابع خبری، مشعل رییس فعلی دفتر سیاسی حماس، به شکل قاطع تصمیم به کناره گیری از منصب خود داشته و برای هیچ منصب رهبری دیگر در این جنبش نامزد نخواهد شد.

مشعل پس از این به فعالیت های ملی خواهد پرداخت و گفته شده که اختلافاتی در دفتر سیاسی حماس در پی تصمیم وی به منظور ترک این منصب آغاز شده است.

به نوشته عربی پرس، تلاش های زیادی برای منصرف ساختن وی از این تصمیم انجام گرفته که ظاهرا تاکنون بی نتیجه بوده است.

مشعل از سال ۱۹۹۶ میلادی، سمت ریاست دفتر سیاسی حماس را بر عهده دارد.

گفته می شود با وجود آنکه اعضای دفتر سیاسی حماس را به استثنای برخی از آنها به دلایل امنیتی می توان شناخت، اما انتخاب رهبران حماس به صورت محرمانه برگزار می شود.

ساختار حماس مانند ساختار تشکیلات اخوان المسلمین است و هر کس که دارای معیارهای کامل باشد، می تواند خود را نامزد کند یا شخص دیگری وی را به عنوان نامزد اعلام کند.