به گزارش افکارنیوزبه نقل از ایسنا، به گزارش شبکه خبری فاکس نیوز، این اظهارات چند روز پیش از برگزاری کنفرانسی به میزبانی بنیاد تحقیقات استراتژیک در فرانسه که قرار است بین ۱۹ تا ۲۱ دسامبر برگزار شود، مطرح شدند. در این کنفرانس قرار است در خصوص آینده افغانستان بحثو گفت‌وگو شود.

طالبان اعلام کرد که نمایندگانی به پاریس برای شرکت در این نشست که پاکستان، افغانستان، شورای عالی صلح افغانستان و جبهه ملی و حزب اسلامی در آن شرکت می‌کنند، اعزام نمی‌کند.

همچنین بنا بر گزارش یکی از مقام‌های وزارت امور خارجه آمریکا هیچ نماینده‌ای از طرف واشنگتن در این نشست حضور ندارد.

طالبان ممکن است به مذاکره با دشمنانش در جریان این نشست تمایل داشته باشد اما این بدان معنا نیست که قصد دارد تا سلاح خود را به این زودی‌ها بر زمین بگذارد.

طالبان خواهان مذاکره مستقیم با آمریکا در خصوص خروج زمان‌بندی و برنامه‌ریزی شده نیروها از افغانستان است اما تاکید دارد که مذاکرات سازش باید تحت رهبری مقام‌های افغان باشد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در ادامه به شبکه خبری فاکس نیوز گفت: ما آمریکا را به عنوان یک طرف اصلی در این کشمکش‌ها مدنظر قرار می‌دهیم و مذاکرات می‌توانند تنها با حضور آن‌ها صورت گیرد. اما هرگونه آتش بس با آمریکا را رد می‌کنیم.

شبه نظامیان طالبان همچنین خواستار آزادی پنج تن از اعضای این گروه هستند که در اختیار آمریکا بوده و همچنین می‌خواهند که نام این افراد از فهرست سیاه تحریم‌های سازمان ملل خارج شود.

البته مقام‌های دولت واشنگتن به وضوح اعلام کردند که طالبان در جایگاهی قرار ندارد که بتواند خواسته‌ای مطرح کند.

سفیر افغانستان در پاکستان به تازگی گفته است که اسلام آباد نقش کلیدی در روند صلح ایفا می‌کند.

وی افزود: مطمئنم که ناآرامیها و خشونتها در افغانستان به پاکستان و منطقه هم سرایت کرده است. پاکستان خواستار یک سازش سیاسی در افغانستان است.