تمرکز سرویسهای امنیتی روی حاج قاسم سلیمانی

گروه بین الملل افکار نیوز - اوایل هفته بود که روزنامه کویتی "القبس" به نقل از منابع بلندپایه امنیتی مصر ادعا کرد که سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران طی دیداری ۵ روزه از قاهره، با "عصام الحداد" مسئول روابط خارجی دفتر ریاست جمهوری مصر دیدار و مذاکره داشته است..

منبع مصری گفته بودند که در این دیدار حول تجربیات سردار سلیمانی برای تامین امنیت شهرهای مصر بحثو گفتگو شده است و موضوع مذاکرات دوطرف چگونگی تسلط و کنترل بر سرویس اطلاعات و امنیت مصر بوده است. روز ۵ شنبه گذشته نیز برخی نشریات آمریکایی گفتند که اگر مصر در انتخاب متحدانش تجدید نظر کند، کمک های آمریکا به این کشور قطع خواهد شد.

روزنامه کویتی القبس به نقل از منابع امنیتی بلندپایه مصری گزارش داده است که قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران، از ۲۶ تا ۳۰ دسامبر گذشته، در قاهره پایتخت مصر بود و در این مدت، با عصام حداد مسئول روابط خارجی دفتر ریاست جمهوری این کشور دیدار و گفت و گو کرد.

بنا بر این گزارش، منابع یاد شده که خواسته اند هویتشان فاش نشود، خاطرنشان کردند که گفت وگو میان دو طرف بر سر چگونگی در دست گرفتن کنترل سازمان های امنیتی در مصر توسط حاکمان فعلی این کشور بوده است.

این گزارش می افزاید که این دیدار در یکی از هتل های مشهور در قاهره صورت گرفته است و طی آن، دستگاه های امنیتی وابسته به دفتر ریاست جمهوری، حلقه محاصره امنیتی گرداگرد هتل ایجاد کردند. در این مدت نیروهای پلیس وابسته به وزارت کشور مصر از حضور در داخل هتل منع شدند.


روایت روزنامه انگلیسی از دیدار حاج قاسم با اخوان المسلمین

روزنامۀ انگلیسی تایمز نوشت که دولت مرسی برای تحکیم قدرتش از کمک های مخفیانۀ تهران استفاده می کند و با این اقدام خود به مناسبات مصر و دولت های غربی ضربه وارد می کند.

این روزنامه انگلیسی ادعا کرد که سردار قاسم سلیمانی، فرماندۀ سپاه قدس، در اواخر ماه گذشته در سفر دو روزه به قاهره، با مقامات ارشد دولت محمد مُرسی دیدار و گفتگو کرد.

طبق ادعای تامیز، سردار قاسم سلیمانی به دعوت مُرسی و حامیانش درجمعیت اخوان المسلمین به مصر سفر کرده و سفرش به قاهره در ملاقات با عصام الحداد، مشاور امور خارجی رییس جمهوری مصر، و رهبران سازمان اخوان المسلمین به رهبران جدید قاهره گفته که چگونه سرویس های امنیتی و اطلاعاتی خاص خود را مستقل از سرویس های اطلاعاتی تحت کنترل ارتش مصر تشکیل بدهند.

به گفته تایمز سفر سردار قاسم سلیمانی به قاهره منجر به تشدید نگرانی مخالفان مُرسی شده است.

این سفر به نوشتۀ تایمز نگرانی کشورهای همسایه را نسبت به توسعۀ نفوذ ایران در مصر به دنبال داشته است. دو عضو ارشد شورای رهبری سازمان اخوان المسلمین با تأئید سفر قاسم سلیمانی به قاهره گفته اند که حکومت مصر خواستار نشستی با مقامات بلندپایۀ ایرانی شد و تهران سردار قاسم سلیمانی را به نمایندگی ایران عازم قاهره کرد.

به نوشتۀ تایمز این ملاقات حاوی یک پیام برای دولت آمریکا بود اینکه حکومت مصر باید بتواند با دولت های مورد نظرش متحد شود.

مصر یکی از متحدان مهم آمریکا در منطقه است و دولت آمریکا سالانه یک میلیارد و سیصد میلیون دلار به این کشور کمک مالی می کند.

اما، مناسبات آمریکا و مصر پس از روی کار آمدن اخوان المسلمین در این کشور و حمله به سفارتخانۀ آمریکا در قاهره در سپتامبر گذشته رو به وخامت گذاشته است. تایمز ادعا می کند که اعزام سردار قاسم سلیمانی به مصر نشان دهنده جدیت تهران در گشایش مسئله مصر است.

به ادعای تایمز به نقل از یک منبع آگاه ایران در ازای کمک به دولت اسلامگرای قاهره در زمینۀ ایجاد شبکه های مستقل امنیتی و اطلاعاتی امتیازهایی را در قبال سوریه از دولت مصر گرفته است.

تایمز در پایان نوشته است که همکاری دو حکومت مصر و ایران حساسیت دولت اسرائیل را برانگیخته است. به نوشتۀ تایمز: هر چند حکومت محمد مُرسی گفته است که قرار داد صلح ۱۹۷۹ با اسرائیل را به رسمیت می شناسد. اما، اظهارات برخی رهبران اخوان المسلمین موجب آسودگی خاطر اسرائیل نبوده اند.

هفتۀ گذشته یک مقام ارشد سازمان اخوان المسلمین گفت که اسرائیل تا یک دهۀ دیگر دیگر وجود نخواهد داشت.

عصام الحداد تکذیب کرد

پس از انتشار این خبر، عصام الحداد خبر دیدار با فرمانده سپاه قدس ایران را تکذیب کرد.
عصام الحداد مسئول روابط خارجی دفتر ریاست جمهوری مصر دیدار با سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران را تکذیب و این خبر را کاملا نادرست عنوان کرد.

به گزارش مصری الیوم متن تکذیبیه الحداد با زبان انگلیسی در صفحه فیس بوک او منتشر شده است.


سخنگوی اخوان المسلمین نیز تکذیب کرد

در همان زمان پس از اینکه عصام الحداد، ملاقات با سردار سلیمانی را تکذیب کرد، روزنامه تایمز، چاپ بریتانیا، مدعی شد که فرمانده سپاه قدس ایران به دعوت حکومت محمد مُرسی و پشتیبانان قدرتمندش در سازمان اخوان المسلمین به مصر سفر کرده و اینکه سردار قاسم سلیمانی در سفرش به قاهره با عصام الحداد، مشاور امور خارجی رییس جمهوری مصر، و رهبران سازمان اخوان المسلمین ملاقات کرده و در این ملاقات ها به رهبران جدید قاهره گفته است که چگونه سرویس های امنیتی و اطلاعاتی خاص خود را مستقل از سرویس های اطلاعاتی تحت کنترل ارتش مصر تشکیل بدهند.

این سفر به نوشتۀ تایمز نگرانی کشورهای همسایه را نسبت به توسعۀ نفوذ ایران در مصر برمی انگیزد. دو عضو ارشد شورای رهبری سازمان اخوان المسلمین با تأئید سفر قاسم سلیمانی به قاهره گفته اند که حکومت مصر خواستار نشستی با مقامات بلندپایۀ ایرانی شد و تهران سردار قاسم سلیمانی را به نمایندگی ایران عازم قاهره کرد.

در عین حال محمود غزلان، سخنگوی اخوان المسلمین، در صفحه رسمی این جمعیت در فیس بوک، روز سه شنبه خبر نشریه تایمز را کاملا خیالی و نادرست عنوان کرد.