به پای ملت سوریه ایستاده ایم / ادعای درباره ایران مضحک است
افکارنیوز گروه بین الملل:

نخست‎وزیر کشور عراق در گفت و گو با هفته نامه پنجره مواضعش درباره تحولات سوریه را مشخص کرد و به اتهامات ارسال سلاح از ایران به سوریه از خاک عراق پاسخ داد.

نوری مالکی در این گفت و گو درباره سوریه می گوید: رژیم بعثهرجا که باشد، من مخالف آن هستم ولی موضع کنونی ما ضد‎ نظام بعثی یا ضد ‎مخالفان نیست. نظام حاکم بعثی، سوری است و ملت سوریه با آن سر و کار دارد؛ حال می‎خواهند آن را قبول یا نفی کنند.

وی با بیان اینکه ما نه موافق نظام حاکم هستیم و نه موافق مخالفان می افزاید: ما هم‎اکنون پا به پای ملت سوریه ایستاده‎ایم. هرچه ملت سوریه بخواهد، حقی مسلم است. ما با عدالت، آزادی و انتخابات در سوریه موافقیم و نسبت به روش مخالفان سوری و عملکرد برخی کشور‎های همسایه و عربی در سوریه ملاحظاتی داریم.

نوری مالکی در ادامه اظهار می دارد: حق و حقوق ملت سوریه با انتخابات به سرانجام می‎رسد و ما همین را می‎خواهیم. در ضمن ما مخالف مسلح شدن دو طرف یعنی نظام حاکم و مخالفین هستیم.

در بخش دیگری از این گفت و گو نخست وزیر عراق به اتهامی درباره ایران نیز پاسخ می گوید. وی در پاسخ به سوالی درباره اتهام ارسال سلاح از ایران به سوریه از خاک عراق افزوده است: ادعای ارسال سلاح از ایران به سوریه مضحک است. حتی پلی در مرز عراق و سوریه بود که ما آن را برداشتیم و دلیل این کار نیز حفاظت بیشتر از مرز کشور خودمان بود. ما نمی‎خواهیم مواد غیر قانونی از مرز عبور کند و امیدواریم که همه موارد به‎صورت قانونی باشد.