نشست اتحادیه عرب با موضوع آوارگان سوری

به گزارش افکارنیوز به نقل از ایسنا، احمد بن حلی، معاون دبیرکل اتحادیه عرب اعلام کرد که این اتحادیه امروز نشستی فوقالعاده را در قاهره، پایتخت مصر برگزار میکند.

وی افزود: در این نشست که در سطح وزیران خارجه کشورهای عربی برگزار خواهد شد حاضران در خصوص اوضاع آوارگان سوری در کشورهای همجوار سوریه از جمله لبنان، اردن، عراق و ترکیه گفت‌وگو خواهند کرد.

بنا به گزارش خبرگزاری آناتولی، نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب نیز وزیران خارجه کشورهای عرب را در جریان اوضاع بحرانی سوریه و آخرین تحولات این کشور به ویژه تلاش‌های اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب و ارتباطاتی که العربی با گروه‌های ذی ربط در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی انجام داده، قرار خواهد داد.

این نشست بنا به درخواست لبنان برای بررسی وضعیت آوارگان و راه‌های کمک رسانی به آوارگان سوری در لبنان برگزار می‌شود.

این در حالی است که بنا به گزارش کمیساریای عالی سازمان ملل در امور آوارگان تعداد آوارگان سوری که وارد کشورهای همجوار سوریه شده‌اند به ۶۱۲ هزار تن رسیده که بخش اعظم این تعداد در لبنان به سر می‌برند.

همچنین دولت روسیه نیز با صدور بیانیه‌ای آغاز روند انتقال سیاسی در سوریه را خواستار شد.

در این بیانیه که پس از توافق آمریکا و روسیه درباره روند انتقالی سوریه و دولتی انتقالی با بهره‌مندی از اختیارات کامل صادر شد، وزارت خارجه روسیه با تاکید بر مخالفتش با هرگونه مداخله کشورهای خارجی در امور داخلی سوریه بر لزوم آغاز روند انتقال سیاسی در سوریه تاکید کرد.

این وزارتخانه در بیانیه خود اعلام کرد: به عقیده ما اولویت اصلی در سوریه متوقف کردن فوری اقدامات خشونت آمیز و خونریزی‌ها و اعزام کمک‌های انسانی به مردم سوریه از جمله آوارگان سوری است.

این وزارتخانه همچنین تاکید کرد: ما خواهان آغاز روند انتقال سیاسی در سوریه بدون مداخله کشورهای خارجی هستیم.

همچنین در این بیانیه که توسط سایت شبکه خبری روسیه الیوم منتشر شد، دولت روسیه حمایت کامل خود از اخضر الابراهیمی را اعلام کرده است.

در این بیانیه تاکید شده که روسیه با برکناری بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه از قدرت به عنوان پیش شرط توافق برای خروج از بحران سوریه مخالف است.

در این بیانیه تاکید شده ما معتقدیم بیانیه نشست ژنو که حاضران بر آن توافق کردند همچنان به عنوان اساس راهکاری برای خروج از بحران سوریه مطلوب است و هیچ جایگزین دیگری برای آن وجود ندارد چرا که به عقیده ما اولویت اصلی پایان دادن فوری خشونت‌ها و ارسال کمک‌های انسانی به آوارگان سوری است.

وزارت خارجه روسیه در این بیانیه تاکید کرد: ما همچنان بر این مساله پافشاری می‌کنیم که ملت سوریه خودشان باید درباره آینده سوریه و بدون دخالت کشورهای خارجی یا تحمیل طرح‌های آماده به دست کشورهای خارجی تصمیم‌گیری کنند.

این وزارتخانه همچنین خاطرنشان کرد: روسیه حمایت کامل خود را از الابراهیمی و ماموریتش در سوریه اعلام می‌کند.

در همین حال ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تاکید بر نگرانی کشورش درباره گزارش‌های موجود از دستیابی سوریه به مقادیری از اورانیوم گفت: ما می‌دانیم چنین گزارش‌های وجود دارد و همکاری خود را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را ادامه خواهیم داد و نظام سوریه را مسئول در اختیار داشتن چنین زرادخانه‌هایی می‌دانیم.

همزمان با این مساله وزارت خارجه سوئیس نیز رسما اعلام کرد: سوئیس فردا نامه‌ای را به شورای امنیت ارسال خواهد کرد که در این نامه ۵۲ کشور جهان با امضای خود، خواهان ارجاع پرونده سوریه به دادگاه کیفری بین‌المللی شده‌اند.

از سوی دیگر، عفو بین‌الملل نیز اعلام کرد، هر دولت انتقالی در سوریه باید مساله حمایت از اقلیت‌ها را در اولویت خود قرار دهد.

این سازمان در بیانیه خود که در پایان نشستی بین‌المللی در انگلیس و تحت عنوان " برنامه ریزی برای دوران بعد از بشار اسد " صادر شد، اعلام کرد: رهبران مخالف و کارشناسان امور سوریه از سراسر جهان که مذاکراتی را درباره سوریه انجام داده‌اند بر قرار دادن مساله حقوق بشر جزو اولویت‌های همه طرح‌هایشان در آینده سوریه تاکید کردند.

این سازمان در ادامه خاطرنشان کرد: اقلیت‌های سوریه هر روز با خطر روز افزون اقدامات ناقض حقوق بشر از طریق نیروهای مخالف مسلح در سوریه روبه‌رو هستند.

آن هاریسون، معاون مدیر برنامه‌های خاورمیانه و شمال آفریقا در عفو بین‌الملل گفت: زمانی که درگیری‌ها در سوریه به پایان برسد باید کسانی که قدرت را در دوره انتقالی بر عهده می‌گیرند قوانین حقوق بشر را جزو اولویت‌های سیاست‌هایشان قرار دهند و از اقلیت‌ها و امنیت آنها حمایت کنند.

وی تاکید کرد: برای پایان دادن به درگیری‌های طایفه‌ای و حمایت از اقلیت‌ها در آینده سوریه باید اقدامی بین‌المللی و فوری صورت گیرد.

علاوه بر این وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور طی سال ۲۰۱۲ میلادی بالغ بر ۲۱۰ میلیون دلار به سوریه کمک انسانی کرده است.

این وزارتخانه در بیانیه خود تاکید کرد: این کمک‌ها شامل کمک‌های غذایی، پزشکی و امدادرسانی در فصل زمستان به میلیون‌ها تن در نواحی مختلف سوریه است.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) نیز در گزارشی اعلام کرد: ۸۵۵ فلسطینی به دلیل درگیری‌های سوریه جان خود را از دست داده‌اند.

در این گزارش که توسط خبرگزاری شینهوا چین، منتشر شد، آمده است: بیش از ۲۰ هزار تن از آوارگان فلسطینی از آغاز درگیری‌های سوریه به لبنان گریخته‌اند.

در این گزارش همچنین تاکید شده: اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی در سوریه تا ماه ژوئیه سال ۲۰۱۲ از درگیری‌های سوریه دور نگه داشته شد اما به رغم این مساله و پس از ۱۶ ماه درگیری‌ تعداد کشته‌شدگان فلسطینی در این ماه‌ها به ۸۱ تن رسید.

بر اساس این گزارش پس از حملات هوایی اخیر به اردوگاه آوارگان یرموک در جنوب دمشق تعداد کشته‌شدگان فلسطینی طی شش ماه به ۸۵۵ تن رسیده است.

در سوریه حدود ۱۰ اردوگاه برای آوارگان فلسطینی وجود دارد که بزرگترین آنها اردوگاه الیرموک در جنوب دمشق است.

از سوی دیگر یکی از جریان‌های مخالف سوری موسوم به جریان تغییر ملی از اخضر الابراهیمی خواست تا از سمت خود استعفا دهد.

این گروه مخالف با بیان اینکه ماموریت الابراهیمی هیچ نتیجه و فایده‌ای را برای سوریه به دنبال نداشته، وی را به استعفا از ماموریتش فراخواند.

این گروه مخالف همچنین تاکید کرد: باید گفت ماموریت الابراهیمی نه تنها نتیجهای برای سوریه نداشته بلکه زمینه را برای نظام سوریه فراهم کرده است. هیچ امیدی به روند سیاسی که الابراهیمی برای آن تلاش میکند، نیست چراکه این طرح مرده به دنیا آمد و امکان مشارکت نظام سوریه در روند سیاسی غیرممکن است.