محکومیت شرکت هواپیمایی انگلیس

به گزارش افکارنیوز به نقل از ایسنا، نادیا اویدا، یک پرسنل شرکت هواپیمایی انگلیس پس از آن که مسوولان این شرکت به وی گفتند از این پس نمیتواند صلیب خود را همراه داشته باشد و آن را به گردنش بیاویزد علیه این شرکت به دیوان اروپایی حقوق بشر شکایت کرد.

مارکو پرولینی، کارشناس عفو بین‌الملل در حوزه تبعیض نژادی در این باره گفت: استفاده از سمبل‌های مذهبی بخش مهمی از آزادی اعتقادات و آزادی بیان است و این تصمیم بسیار خوب دیوان می‌تواند موجب کاهش تبعیض نژادی علیه افراد مختلف از ادیان مختلف شود.

عفو بین‌الملل تاکنون پرونده‌های زیادی مشابه خانم اویدا که در آنها، به ویژه افراد مسلمان به دلیل پوشیدن و یا همراه داشتن یک نشان خاص و یا لباس مخصوص مذهب‌شان اخراج شده و یا استخدام نشده‌اند را به ثبت رسانده است.

محدودیت‌ها علیه لباس و سمبل‌های مذهبی یا فرهنگی در کشورهای فرانسه، هلند، سوئیس، بلغارستان و غیره به ویژه توسط کارفرماهای بخش خصوصی فراوان به چشم می‌خورد و آنها تنها با این بهانه که کارشناسان باید در فعالیت‌های عمومی و در اماکن شلوغ شرکت داشته باشند، چنین اقداماتی را انجام می‌دهند.

پرولینی در ادامه بیان کرد: ‌ متاسفانه این عقیده در بسیاری از موارد به عنوان یک سرپوس برای تبعیض نژادی علیه افراد مذهبی استفاده می‌شود.

وی هم‌چنین افزود: به طور قطع در این گونه پرونده‌ها، کارفرمایان قوانین را برای محدود کردن کارکنان‌شان برای استفاده از سمبل‌های مذهبی و فرهنگی وضع می‌کنند، ‌ آنها برای این کار باید دلایل قانونی و هدفی مشخص داشته باشند و اعمال این محدودیت‌ها نیز باید در راستای رسیدن به اهداف آنها باشد.

بر اساس گزارش وب سایت عفو بین‌الملل، دیوان اروپایی حقوق بشر در رابطه با همین پرونده اعلام کرد که حقوق سه پرسنل مسیحی دیگر این شرکت نقض نشده است، چون آنها از انجام وظایف تعریف شده خود در محیط کار سرباز زده بودند.

کارشناسان عفو بین الملل علاوه بر این متذکر شد که آزادی مذهب و اعتقادات میتواند در جایی که حقوق دیگران ممکن است نقض شود، محدود گردد که باید فارغ از هرگونه تبعیض نژادی باشد