به گزارش افکارنیوز به نقل از کیهان، پايگاه خبري خبر پرس لبنان با اشاره به هياهوي چندي پيش رسانه هاي غربي كه مدعي بودند گروه هاي مسلح معارض سوريه در حال اشغال فرودگاه هاي مهم هستند، نوشت: بيش از ۶هزار تروريست در درگيري با ارتش اين كشور در فرودگاه هاي مختلف سوريه و از جمله در فرودگاه تفتناز شهر ادلب كشته شده اند.


خبر پرس با اشاره به اینکه گروه های مسلح قصد داشتند بر فرودگاه های سوریه، به ویژه فرودگاه های نظامی تسلط یابند، نوشت: عناصر اطلاعاتی و سربازان آمریکایی به صورت محرمانه این گروه های مسلح را یاری می کنند، زیرا می پندارند در صورت تسلط بر فرودگاه های نظامی دست دمشق در مقابله با معارضان بسته می شود.


این پایگاه خبری با اشاره به اینکه دستگاه اطلاعاتی سوریه در ابتدای سال جدید میلادی اطلاعاتی را در خصوص تلاش گروه های مسلح معارض با همکاری آمریکایی ها برای تصرف فرودگاه های این کشور به دست آوردند، نوشت: معارضان در ابتدا قصد داشتند فرودگاه تفتناز در شمال سوریه را به تسلط خود درآورند. پیش از آغاز درگیری ها، ارتش تمام بالگردها را از این فرودگاه خارج کرد.


به نوشته این پایگاه خبری فرماندهان ارتش سوریه به نیروهای خود دستور دادند پس از آغاز درگیری کل فرودگاه را تخلیه کنند تا آسیبی به تجهیزات وارد نشود. پس از این اقدام، تعداد زیادی از تروریست ها به فرماندهی شخصی به نام «ادهم الجواهری» در فرودگاه تفتناز مستقر شدند، به خیال اینکه این فرودگاه را به اشغال خود درآورده اند.


خبرپرس نوشت: در نهایت ارتش سوریه گروه های مسلح را با چندین موشک مورد هدف قرار داد که در پی آن بیش از ۵ هزار نفر از این نیروها کشته و برخی نیز مجروح شدند. بیش از یک هزار نفر دیگر از اعضای گروه های مسلح معارض در دیگر فرودگاه های این کشور کشته شدند. علاوه بر این، ارتش سوریه ۵۰۰ تروریست را در فرودگاه «منغ» کشته و ۵۰۰ نفر را نیز به اسارت درآورده بود.


شایان ذکر است اغلب این تروریست های مسلح به سلاح های سبک و سنگین وابسته به گروه های سلفی و القاعده هستند که از کشورهای دیگر به سوریه ترانزیت می شوند. رژیم های سعودی و قطر پول های هنگفتی را خرج گروه های مسلح معارض در سوریه می کنند. برخی زندانیان تبهکار سعودی نیز با تطمیع و اجبار به سوریه گسیل شده اند.


همزمان روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: گروه های معارض به جلب همراهی و حمایت حامیان دولت سوریه نشده اند و این در حالی است که جنگ به دومین سال خود نزدیک می شود.


«پیتر هارلینگ» یک تحلیلگر گروه بحران بین المللی که در سوریه با مردم در زمینه تمامی ابعاد این مناقشه ملاقات می کند، گفت: معارضان در واقع با کارهایشان به یکپارچه شدن این رژیم کمک می کنند.


به نظر می رسد این گروه هیچ راهبردی برای صحبت در جهت حفظ آنچه که از دولت باقی مانده و یا جلب حمایت علوی های درون رژیم یا ارتباط با کسانی که نمی دانند بیشتر از رژیم متنفر باشند یا از مخالفان، ندارد.


تحلیلگران در ارتباط با سوریه معتقدند مخالفان نتوانسته اند نحوه رسیدگی به مسائل چالش برانگیز سیاسی نظیر سرنوشت «حزب بعث»، رده های ارتش و بخش دولتی که دست کم ۲/۱ میلیون سوری در آن مشغول به کار هستند، یا نحوه مهار خشونت های فرقه ای و کشتارهای انتقامجویانه را تشریح کنند.


نیویورک تایمز افزود: منتقدین می گویند معارضان فرصت های ایجاد شکاف در حمایت داخلی از دولت را از دست داده اند. برخی از تحلیلگران می گویند این خلأ زمینه ای برای لحن مطمئن «اسد» در سخنرانی تاریخ ۶ژانویه(۱۷ دی) وی بود، زمانی که پیشنهاد تعامل در گفت وگو با مخالفان سیاسی ارائه کرد.


برخي مقامات آمريكايي و صهيونيستي در آغاز جنگ سوريه پيش بيني كرده بودند رژيم بشار اسد ظرف چند هفته تا چند ماه از هم بپاشد