به گزارش افکارنیوز به نقل از تابناک، سخنان اخیر علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری درباره سوریه، به یکی از اخبار مورد توجه مطبوعات جهان تبدیل شده است. روزنامه دیلی استار لبنان در این رابطه به نقل از ولایتی مینویسد، سقوط اسد خط قرمز ایران است. این روزنامه، سخنان ولایتی را یکی از محکمترین مواضع ایران در حمایت از دولت سوریه دانسته است.




دیلی استار اشاره می‌کند که دلیل اصلی حمایت ایران از سوریه آن است که این کشور را بخشی از محور مقاومت در مقابل رژیم اسرائیل در نظر می‌گیرد. این روزنامه همچنین به بخش‌هایی دیگر از سخنان ولایتی اشاره کرده که گفته به اعتقاد ایران، اصلاحات در سوریه باید برخاسته از اراده مردم و بدون توسل به خشونت و مداخله خارجی باشد.

افزون بر دیلی استار، خبرگزاری فرانسه، خبرگزاری رویترز و شمار بسیاری از مطبوعات منطقه نیز سخنان ولایتی را بازتاب داده‌اند.



اما روز گذشته بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی بار دیگر اظهاراتی را درباره ایران بیان کرده که در برخی مطبوعات، از جمله «تایمز اسرائیل» بازتاب یافته است. به نوشته این روزنامه، نتانیاهو مدعی شده، مهمترین تهدید برای امنیت منطقه، نه شهرک سازی‌های اسرائیل در کرانه باختری، بلکه برنامه هسته‌ای ایران است.

وی همچنین بار دیگر تأکید کرده در صورت انتخاب دوباره به سمت نخست وزیر، شهرک‌های ساخته شده در کرانه باختری را تخلیه نخواهد کرد. وی که در جمع اعضای کابینه خود سخن می‌گفته، همچنین مدعی شده مواجهه با برنامه هسته‌ای ایران، نه تنها مهم‌ترین مأموریت پیش روی خودش و رژیم اسرائیل، بلکه مهمترین وظیفه همه دنیاست.



روزنامه «واشنگتن پست» با اشاره به سخنان یکی از مقامات سپاه پاسداران، از انتقاد سپاه نسبت به حمله به سفارت انگلیس و تسخیر این سفارتخانه خبر داد. این روزنامه با اشاره به سخنان روز گذشته سردار رمضان شریف، مسئول روابط عمومی کل سپاه، به نقل از وی نوشته، دانشجویان باید از انجام کارهای احساسی خودداری کنند.

واشنگتن پست همچنین می‌نویسد، سردار شریف گفته دشمنان جمهوری اسلامی ایران در حال طرح نقشه‌های خود علیه ایران هستند؛ بنابراین، مردم ایران باید با هشیاری بیشتر با این نقشه‌ها روبه‌رو شده و از انجام کارهای سطحی و احساسی که به وجهه ایران در خارج از کشور لطمه می‌زند، خودداری کنند. این روزنامه در ادامه، مختصرا به واقعه تسخیر سفارت انگلیس در تهران اشاره کرده است.



روزنامه «گالف نیوز» با اشاره به آغاز رسمی دور دوم ریاست جمهوری باراک اوباما، به سیاست‌های آمریکا در منطقه خاورمیانه پرداخته و می‌نویسد در صورت تمایل اوباما به حصول دستاوردی مثبت در منطقه، وی باید تعهد جدی تری به کشورهای عرب نشان داده و همچنین به رفع چالش‌های موجود پیرامون ایران، سوریه و فلسطین بپردازد.

اما در رابطه با ایران، این روزنامه بر این باور است اوباما باید به دنبال توافقی بر سر برنامه هسته‌ای ایران باشد که ضمن کنترل برنامه هسته‌ای، تحریم‌های وضع شده علیه ایران را از میان بردارد. گالف تودی اشاره می‌کند که یک توافق هسته‌ای، تنها در صورتی از سوی ایران پذیرفته می‌شود که «سخاوتمندانه» بوده و خواسته‌های ایران را تأمین کند.



در پایان، خبرگزاری رویترز موضوع تصمیم مجلس شورای اسلامی برای تحقیق و تفحص از بانک مرکزی را مورد توجه قرار داده است. این خبرگزاری اشاره میکند که مجلس ایران با ۱۷۱ رأی موافق در برابر ۳۶ رأی مخالف، موضوع تحقیق و تفحص از بانک مرکزی را به واسطه کارکرد این بانک در جریان بحران مالی اخیر این کشور تصویب کرده است. خبر استعفای محمود بهمنی، رئیس بانک مرکزی کشور نیز در این مطلب مورد اشاره رویترز قرار گرفته است. این خبرگزاری در مطلب خود به مشکلات اقتصادی اخیر در ایران، به ویژه کاهش شدید ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی نیز پرداخته است.