آخرین نگاه به انتخابات اسرائیل

به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، روز سهشنبه نوزدهمین دوره انتخابات پارلمان اسرائیل (کنست) در حالی برگزار میشود که نظرسنجیها از پیشتازی فهرست مشترک دو حزب راستگرای لیکود و اسرائیل بیتنا در انتخابات حکایت دارد. این ائتلاف مذهبی را بنیامین نتانیاهو نخستوزیر و آویگدور لیبرمن وزیر خارجه مستعفی اسرائیل تشکیل دادهاند.

آخرین نظرسنجی‌ها می‌گوید این ائتلاف بالای ۳۰ کرسی از ۱۲۰ کرسی پارلمان جدید را به خود اختصاص می‌دهد. در این صورت باید منتظر باشیم تا «شیمون پرز» رئیس رژیم‌صهیونیستی بار دیگر نتانیاهو را مسئول تشکیل کابینه کند. پرز سال ۲۰۰۹ هم یک بار این مأموریت را پس از ناکامی «زیپی لیونی» رئیس وقت حزب دست چپی «کادیما» رتشکیل کابینه، به نتانیاهو سپرد.





نتانیاهو در صورتی که از سوی پرز مسئول تشکیل کابینه شود، ۲۸ روز برای این کار و ائتلاف با دیگر احزاب وقت دارد و اگر در این امر ناموفق باشد، احتمالا «شلی یخیموویچ» رهبر حزب کارگر که احتمالا با کسب بیش از ۱۵ کرسی در جایگاه دوم قرار می‌گیرد، باید این وظیفه را به عهده گیرد. فرصت نتانیاهو برای تشکیل کابینه می‌تواند تا ۱۴ روز هم تمدید شود.

نتانیاهو برای آنکه بتواند کابینه خود را به تائید کنست برساند باید رأی حداقل ۶۱ عضو کنست(نصف به علاوه یک عضو) را به دست آورد و این یعنی اینکه نتانیاهو باید چندین حزب دیگر را نیز با خود همراه کند. البته به نظر نمی‌رسد نتانیاهو در تشکیل ائتلاف کار سختی داشته باشد، چراکه برآیند نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد احزاب راستگرا در این دوره کنست حدود دو سوم از کرسی‌ها را به دست می‌آورند و نتانیاهو می‌تواند به سادگی با هم‌قطاران راستگرای خود تشکیل کابینه دهد.

هرچند که وی ممکن است تحت فشار آمریکا و اروپا و بنا بر وعده‌ای که پیش از این داده، ائتلافی فراگیر تشکیل دهد و نمایندگانی از احزاب چپ و میانه را در کابینه خود به کار گیرد. پیش از این «زیپی لیونی» رهبر حزب تازه ‌تاسیس «هاتنوعا»(جنبش) و «یعیر لاپید» رهبر حزب میانه‌رو «یش عاتید» به صورت ضمنی احتمال حضور در کابینه آتی نتانیاهو را پذیرفته‌اند.

پیش‌بینی می‌شود که هم هاتنوعا و هم یش‌عاتید هریک حدود ۱۰ کرسی را در پارلمان آتی از آن خود کنند. در مقابل حزب کارگر به رهبری شلی یخیموویچ صراحتا حضور در کابینه آینده اسرائیل را رد کرده است.

حزب راستگرای «حبیت هایهودی» به رهبری «نفتالی بنت» نیز دیگر حزب مطرح راستگرا است که گفته می‌شود در ائتلاف آینده کابینه اسرائیل حضوری پررنگ خواهد داشت. این حزب به دیدگاه‌های افراطی در قبال فلسطینی‌ها مشهور است.

جمعا ۳۴ حزب مختلف در انتخابات اسرائیل حضور دارند که تلاش می‌کنند به بیشترین کرسی ممکن از ۱۲۰ کرسی پارلمان برسند.

صبح سه‌شنبه مراکز رأی‌گیری رأس ساعت ۷ باز می‌شود و رأی‌گیری در مناطق با جمعیت بالای ۳۵۰ نفر تا ساعت ۲۲ ادامه می‌یابد. صندوق‌ها در مناطقی که کمتر از ۳۵۰ نفر سکنه داشته باشند، ساعت ۲۰ تعطیل می‌شود. در مراکز شلوغ رأی‌گیری نیز که برای رأی دادن صف تشکیل شده باشد، رأ‌ی‌گیری تا زمانی که صف‌ها وجود داشته باشد، ادامه دارد.

در اسرائیل تمام افراد بالای ۱۸ سال می‌توانند در انتخابات پارلمانی شرکت کنند و به احزاب مورد نظر خود رأی دهند. بر این اساس مجموعا ۵۶۵۶۷۰۵ نفر واجد شرایط در فلسطین اشغالی وجود دارد. در این انتخابات احزابی که بتوانند آرای لازم برای تصدی دو کرسی را به دست آورند، می‌توانند در پارلمان حضور یابند.

تعداد مراکز رأی‌گیری نیز از سوی کمیته مرکزی انتخابات اسرائیل، ۱۰۱۲۸ مرکز اعلام شده که ۱۹۰ صندوق در بیمارستان‌ها و ۵۷ صندوق در زندان‌ها از جمله این موارد هستند. ۹۶ صندوق هم در مراکز دیپلماتیک و سیاسی در نظر گرفته شده است. پیش از این انتخابات در سفارتخانه‌های اسرائیل در کشورهای مختلف و همچنین انتخابات در مراکز اسرائیل انجام شده است.

پلیس اسرائیل اعلام کرده است که روز سه‌شنبه حدود ۲۰هزار نیرو امنیت انتخابات را برقرار می‌کنند.

روز سه‌شنبه در اسرائیل تعطیل رسمی اعلام شده تا میزان مشارکت افزایش یابد. هرچند که عموما مشارکت در انتخابات‌های اسرائیل به دلیل تفکرات ایدئولوژیک حاکم بر جامعه اسرائیل بالاست، اما مشکلات اقتصادی چند ساله اخیر، موجب روند نزولی مشارکت شده است. رسانه‌های صهیونیست می‌گویند میزان مشارکت احتمالی در انتخابات روز سه‌شنبه بین ۶۲ تا ۶۸ درصد است.

با پایان مهلت رأی‌گیری شمارش آرا آغاز می‌شود و نتایج رسمی یک هفته بعد یعنی در روز ۲۹ ژانویه از سوی کمیته مرکزی انتخابات که از سوی دیوان عالی اسرائیل تشکیل شده، اعلام می‌شود. در این مدت رسانه‌های می‌توانند نتایج نظرسنجی‌ها و برآوردهای خود از نتیجه انتخابات را منتشر کنند.

بنا بر قوانین اسرائیل، اسرائیلیهایی که در کشورهای خارجی به سر میبرند، حق رأی دادن در شعب خارجی را نداشته و باید برای رأی دادن به اسرائیل سفر کنند