عقب نشینی ریاض از سرنگونی دولت لبنان

به گزارش افکارنیوز به نقل از العالم، نجيب ميقاتي ديشب در سفري به رياض، با "سعود الفيصل" وزير خارجه عربستان و "محمد الصفدي" وزير دارايي عربستان و همچنين "علي عواض عسيري" سفير عربستان در لبنان و همچنین با شاهزاده عبدالعزيز بن عبدالله فرزند پادشاه عربستان و معاون وزير خارجه اين كشور در مقر اقامتش ديدار كرد.

این نخستین بار از دو سال پیش تاکنون است که میقاتی این چنین مورد استقبال مقامات عربستانی قرار می گیرد زیرا میقاتی پیش از این در چارچوب نشست اقتصادی در ریاض و همچنین در چارچوب کنفرانس های مختلف و دیدارهای خصوصی یا برای ادای فریضه حج و عمره به عربستان سفر کرده بود اما هیچ گاه با چنین استقبالی مواجه نشده بود.

سئوال این است که آیا این بهبود دیرهنگام روابط با لبنان، تاثیر پذیرفته از موعد نزدیک انتخابات لبنان است یا تحولات سوریه؟ به ویژه با توجه به اینکه اختلاف رویکردهای سیاسی در لبنان موضوع انتخابات را به نقطه صفر بازگرداند.

برخی ناظران بر این باورند که این اقدام عربستان به منظور به رسمیت شناختن میقاتی به عنوان جایگزینی برای سعد حریری در جایگاه نمایندگی سنی ها در لبنان است. اما ناظران درباره علت زمان بندی و جنبه ها و ابعاد عربی و لبنانی این اقدام سئولات فراوان فراوان دارند و می خواهند بدانند که آیا این اقدام عربستان به معنی نگاه تازه ای به لبنان است یا این که نزدیک شدن به موعد انتخابات، عربستان را ناچار به اتخاذ چنین موضعی کرده است و این که در راستای این رویکرد تازه عربستان آیا باید منتظر دیدار مسئولان عربستانی با ولید جنبلاط و نبیه بری باشیم؟

روزنامه السفير از رضايت ميقاتي از اين سفر و ديدار با الفيصل و معاونش خبر داد و نوشت: اين ديدار در فضايي دوستانه برگزار شد و در آن به صراحت كامل صحبت كرديم