اوباما پس از یک هفته به نتانیاهو تبریک گفت

به گزارش افکارنیوز، فارس به نقل از پایگاه صهیونیستی تایمز اسرائیل، باراک اوباما رئیسجمهور آمریکا امشب پیروزی فهرست لیکود-بیتنا به رهبری بنیامین نتانیاهو در انتخابات پارلمانی اسرائیل را به وی تبریک گفت. کاخ سفید اعلام کرده است که اوباما امشب با نتانیاهو تماس تلفنی گرفته و این پیروزی را به وی تبریک گفته است. این در حالی است که حدود یک هفته از پایان انتخابات و پیروزی نتانیاهو میگذرد.

اوباما در تماس تلفنی خود با نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی گفته است که به دنبال همکاری با کابینه آتی اسرائیل است. وی در این تماس همچنین بر تعهد خود به روابط مستحکم آمریکا و اسرائیل و همچنین افزایش صلح و امنیت منطقه‌ای تأکید کرد.

اوباما و نتانیاهو در دوره کاری خود روابط بسیار سردی با هم داشته‌اند و حتی اختلافات دو طرف بارها به رسانه‌ها نیز کشیده شده است. دو هفته قبل بود که «جفری گلدبرگ» ستون‌نویس نشریه بلومبرگ از اظهاراتی پرده برداشت که اوباما در یک محفل خصوصی علیه نتانیاهو مطرح کرده بود. اوباما در این صحبت‌ها گفته بود که نتانیاهو منافع اسرائیل را نمی‌شناسد و آن را به سمت انزوا پیش می‌برد.

امروز گزارش‌هایی هم منتشر شد مبنی بر اینکه، رئیس‌جمهور آمریکا پذیرش دعوت «شیمون پرز» رئیس رژیم‌صهیونیستی برای سفر به سرزمین‌های اشغالی را به پیشرفت مذاکرات صلح با فلسطینی‌ها منوط کرده است.

اصرار نتانیاهو بر لزوم حمله نظامی علیه ایران و همچنین عدم ورود عملی وی به مذاکرات صلح با فلسطینی‌ها دو موضوع مهمی است که رابط اوباما با وی را سرد کرده است.

نتایج رسمی انتخابات اسرائیل فردا اعلام میشود. شمارش آرا نشان میدهد که فهرست لیکود-بیتنا به رهبری نتانیاهو توانسته ۳۱ کرسی از مجموع ۱۲۰ کرسی پارلمان را به دست آورد و باید از صبح چهارشنبه تلاش خود را برای تشکیل کابینه ائتلافی آینده آغاز کند.