به گزارش افکارنیوز به نقل از کیهان، وي در مصاحبه با مجله نيوريپابليكا گفته است: در وضعيتي مانند سوريه، من بايد اين سوال را بپرسم، آيا ما مي توانيم اين وضعيت را تغيير دهيم؟ آيا مداخله نظامي اثري خواهد گذاشت؟ اين مداخله چه تاثيري روي توانايي ما در حمايت از نيروهايي كه همچنان در افغانستان هستند، خواهد گذاشت؟

اوباما توضیح بیشتری در این باره نداده است اما همزمان روزنامه لس آنجلس تایمز خبر داد که ایران پیام هشدار و تهدیدآمیز درباره حمله علیه سوریه ارسال کرده است. این روزنامه نوشت: علی اکبر ولایتی مشاور ارشد رهبر عالی ایران هشدار داد هرگونه حمله به سوریه، حمله به ایران قلمداد می شود. این قوی ترین و شدیدترین هشدار از سوی ایران در حمایت از هم پیمان سوری خود بوده است.

الشرق الاوسط نیز در گزارش مشابهی نوشت: ایران سوریه را حلقه طلایی ارتباط خود با مقاومت می داند و حاضر است به هر قیمت از سوریه حمایت کند. سخنان اخیر مشاور رهبری ایران حاکی از این معناست.

الشرق الاوسط اضافه کرد: نظام حاکم بر سوریه از دهه هشتاد قرن گذشته یک هم پیمان بسیار مهم برای ایران اسلامی بود و نخستین هم پیمان عربی نظام حاکم بر ایران به شمار می رود. هم پیمانی سوریه و ایران در زمان بشار اسد تبدیل به یک رابطه تمام عیار و کامل و اساسی شده است و همین مساله باعثشد که تهران بتواند به میزان بیشتری بر منطقه تاثیر بگذارد. این طبیعی است که نظام حاکم بر ایران از نظام حاکم بر سوریه حمایت کند زیرا دمشق در زمان بشار اسد و در زمان جنگ ایران با عراق، حمایت زیادی از تهران کرد؛ سوریه در آن زمان منبع اصلی کمک ها به ایران بود.

این روزنامه افزود: این سوابق تفسیرکننده سخنان مشاور رهبر ایران است که گفت هرگونه حمله نظامی به سوریه به منزله حمله نظامی به ایران است و ایران آشکارا اعلام کرده است که اجازه نمی دهد نظام سوریه سرنگون شود.

گفتنی است بشار اسد رئیس جمهور سوریه به تازگی در مصاحبه با روزنامه لبنانی الاخبار تاکید کرد: ارتش سوریه در برابر شبه نظامیان تحت حمایت غرب دست برتر را دارد.

وی گفت: «ارتش در میدان مبارزه بسیار پیش است و دستاوردهای عمده ای را کسب کرده است. اگر ترکیه حمایت از شبه نظامیان را متوقف کند و مرز ترکیه جهت مقابله با قاچاق سلاح و شبه نظامیان بسته شود، این ماجرا ظرف تنها دو هفته خاتمه پیدا می کند.»

اسد با بیان اینکه وضعیت در دمشق بهبود پیدا کرده است، افزود: «گروه های مسلح که تحت حمایت مالی کشورهای خارجی هستند، اخیرا با شکست های سنگینی روبرو شده اند.»

سوریه قریب ۲ سال است که درگیر جنگ با تروریست ها و گروه های مسلح خارجی است.

گنادی گتی اف معاون وزیر خارجه اخیرا اعلام کرد: ایران را نمی توان منزوی کرد و باید از نقش مثبت ایران برای حل بحران سوریه استفاده کرد.

به نظر ما نادیده گرفتن ظرفیت ایران در این زمینه قابل قبول نیست. ممانعت از ورود ایران به گروه میانجی گران بین المللی، احتمال حل سیاسی این بحران را کاهش می دهد. با توجه به روابط تنگاتنگ تهران - دمشق بعید نیست ایران کلید حل بحران سوریه را در اختیار داشته باشد.

«ایوان سوفونیون» کارشناس انستیتوی خاورمیانه در مسکو نیز موضع غرب در برابر ایران را سوال برانگیز دانسته و می گوید: ایران دارای اهرم های سیاسی و اقتصادی بر سوریه است؛ ابزاری که روسیه ندارد.