افکار

- شش رئیس پیشین سازمان امنیت داخلی اسرائیل(شین بت) برای اولین بار به طور مشترک صحبت کرده و اظهارات کم سابقه ای را در سطح مقامات اسرائیلی بیان کرده اند. به گزارش سی ان ان این افراد که هر یک در دوره ای بلندپایه ترین مقام امنیت داخلی بودند و وظیفه آنها حفظ امنیت این کشور در برابر حملات و اقدامات تروریستی و جاسوسی بوده اکنون می گویند در مورد آینده اسرائیل نگران اند.

به گزارش شبکه خبری «سی ان ان» درور موره فیلمساز اسرائیلی توانسته در فیلم مستند خود با عنوان «قلعه بانان» توانسته شش رئیس سابق شین بت را دور هم جمع کرده و سخنان آنها را ضبط کند. به گزارش رادیو فردا بخش اعظم این سخنان مربوط به دوران اشغال سرزمین های فلسطینی توسط اسرائیل است و از زبان کسانی نقل می شود که در حساس ترین لحظات برای امنیت این رژیم نقش کلیدی داشته اند.

کارگردان فیلم به شبکه خبری «سی ان ان» می گوید این افراد بهتر از هرکس دیگری بحران اسرائیل و فلسطین را می شناسند در شرایطی که روند صلح خاورمیانه عملا در حالت بن بست قرار گرفته هر ۶ رئیس پیشین سازمان امنیت داخلی اسرائیل به درجات گوناگون استدلال می کنند که تداوم اشغال سرزمین های فلسطینیان برای اسرائیل زیانبار است.

«آوراهام شالوم» که در میان این شش نفر از همه سالخورده تر است می گوید، اسرائیل از دوران جنگ شش روزه در سال ۱۹۶۷ و اشغال کرانه باختری رود اردن و نوار غزه عملا از همزیستی با فلسطینیان فاصله گرفته و از آن زمان مشکل حادتر شده است.

وی در بخشی از این فیلم مستند می گوید: «ما مسئله و معضل فلسطینیان را فراموش کردیم.»

شبکه خبری «سی ان ان» می افزاید: مضمون اصلی فیلم مستند قلعه بانان این است که اسرائیل راهبرد یا راهکار طولانی مدت ندارد. درور موره سازنده فیلم می گوید: از سخنان «آوراهام شالوم» که زاده اتریش و از جمله کسانی است که از دست حکومت نازی آلمان گریخته به شدت حیرت کرده است. این رئیس سابق شین بت در بخشی از فیلم اشغال سرزمین های فلسطینی توسط اسرائیل را با اشغال خاک کشورهای اروپایی توسط آلمان نازی مقایسه می کند.

آوراهام شالوم که در دوران کودکی به عنوان یک یهودی در مناطق تحت کنترل آلمان نازی مصیبت کشیده است در بخش دیگری از سخنانش می گوید: «من با تجربه شخصی خودم دقیقا می دانم که زندگی تحت یک حکومت نژادپرست چگونه است.»

سازنده صهیونیست این فیلم مستند گفته است: این بهترین فیلمی است که توانسته ام در دفاع از اسرائیل بسازم. وقتی که می بینید کشتی به سمت تصادف با کوه یخ پیش می رود چه کار دیگری می توانید بکنید؟»
منتقدان می گویند کارگردان با تهیه این فیلم خواسته جناح چپ سیاست اسرائیل را تقویت کند. اما «درور موره» می گوید که هر شش نفری که در این فیلم صحبت می کنند همه از شخصیت های واقع بین و عمل گرا هستند و همه آنها می گویند که اشغال سرزمین های فلسطینی باید پایان یابد.

در همین حال اندیشکده آمریکایی بروکینگز در گزارشی از کاخ سفید خواست از حمایت یکجانبه نسبت به اسرائیل دست بردارد. در این گزارش با تصریح بر این که «مواضع دولت فعلی اسرائیل باعثبه خطر افتادن امنیت منطقه ای و جهانی شده»، آمده است: آمریکا بارها در حمایت از تل آویو قطعنامه های شورای امنیت را وتو کرده ولی در مقابل نتانیاهو اولویت های دولت آمریکا را به استهزا می گیرد. مدارای آمریکا و اروپا از این دست به تعادل از دست رفته میان اسرائیل و فلسطین، بیش از گذشته ضربه زده است. ادامه این روند قدرت بخشی به نتانیاهو، مجموعه ای از تبعات خطرناک و غیرقابل پیش بینی را به همراه داشته است.

این گزارش می افزاید اگر روند تخریب دورنمای صلح همچنان ادامه یابد بعید نیست که «بهار فلسطینی»، که توان بالقوه آن از مدت ها پیش وجود داشته، بروز کند. می توانیم اولین جوش و خروش های این گونه را در تظاهرات غیرخشونت آمیز عمومی در دو شهر «باب الشمس» و «باب الکرامه» مشاهده کنیم. این دو شهر همان هایی هستند که به شهرک سازی در نوار اشغالی غربی اعتراض کردند تا جلوی آن را بگیرند.

در پايان اين گزارش تصريح شده است: آمريكا بايد مرزهاي خود را روزي مشخص كند، و آن زمان همين امروز است. اين كشور بايد ديپلماسي مدعيانه تري در پيش بگيرد، مثلا از سرپوش گذاشتن بر حركات خطرناك و مخربي چون گسترش شهرك سازي دست بردارد. اگر نتانياهو همچنان به حركت در اين مسير ادامه دهد بايد بداند كه در اين راه تنها خواهد بود. سياست وتو آمريكايي ها و حمايت بي قيد و شرط از اقدامات غيرقانوني اسرائيل بايد تمام شود.