انتقاد روسیه از تحریم های ضدایرانی آمریکا
افکارنیوز

_ به گزارش ایسنا الکساندر لوکاشویچ، روز پنج‌شنبه در مصاحبه با «صدای روسیه»، تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران را خطرناک و ناکارآمد دانست و تاکید کرد: این تحریم‌ها در هر زمان که ایران و گروه ۱ + ۵ قصد برگزاری مذاکرات را دارند، اعمال می‌شوند.

بر اساس گزارش پرس تی وی، لوکاشویچ در ادامه تصریح کرد: تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا همچنین بر ملت و اقتصاد ایران، تاثیر منفی خواهد داشت.

آمریکا و اتحادیه اروپا، ابتدای سال ۲۰۱۲ میلادی در تلاش برای جلوگیری از مناسبات کشورهای دیگر در خرید نفت ایران و جلوگیری از تراکنش‌های بانکی با بانک مرکزی ایران، تحریم‌های جدیدی را علیه بخش‌های مالی و نفتی ایران اعمال کردند.

وزارت دارایی آمریکا همچنین روز چهارشنبه(۶ فوریه، ۱۸ بهمن) در ادامه مخالفت‌های خود با برنامه صلح‌آمیز هسته‌یی ایران، تحریم‌های جدیدی را علیه بخش نفتی ایران اعلام کرد.

بر اساس بیانیه وزارت دارایی آمریکا، در تحریم‌های جدید، فهرست کشورهایی که می‌توانند نفت را از ایران بخرند، کاهش می‌یابد و دسترسی تهران به وجوه حاصل از فروش نفت در خارج، دشوارتر می‌شود.

سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین تاکید کرد: واشنگتن تا زمانی که ایران به نگرانی‌های جامعه جهانی در رابطه با برنامه هسته‌یی‌اش واکنش نشان ندهد، فشار اقتصادی خود بر دولت ایران را افزایش خواهد داد.

آمریکا و هم‌پیمانان آن با ادعایی تاییدنشده مبنی بر امکان تلاش تهران برای دستیابی به اهداف نظامی در برنامه انرژی هسته‌یی ایران، تحریم‌های غیرقانونی را به طراحی واشنگتن علیه ایران وضع کرده‌اند.

ایران ضمن رد این ادعاها، همواره تاکید کرده است به عنوان یکی از امضاکنندگان متعهد پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی(ان‌پی‌تی) و یکی از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از حق استفاده از فن‌آوری هسته‌یی برای دستیابی به اهداف صلح‌آمیز برخوردار است.

نمایندگان آژانس بینالمللی انرژی اتمی نیز چندین بار از تاسیسات اتمی ایران بازدید کردهاند، اما هیچ مدرکی دال بر انحراف در برنامه هستهیی ایران نیافتهاند.