سرنوشت شوروی در انتظار آمریکا
افکار

- امام راحل به عنوان حامی مظلومان جهان با هشدار به شوروی سابق آنان را از نتیجه اقدام خطرناکشان یعنی حمله به افغانستان بر حذر می‌داشت به اعتقاد امام سرانجام این تجاوز شکست بود.

امام با دید الهی خود در همان زمان نسبت به تجاوز آمریکا نیز هشدار داده و فرمودند: اگر آمریکا نیز به این کشور تجاوز کند، مردم افغانستان به سلطه او گردن نمی‌نهند و پای آمریکا را نیز می‌شکنند.

سرانجام با مقاومت نیروهای مجاهدین و مردم مسلمان افغانستان، پیش‌بینی اما را به اثبات رساند و ارتش سرخ شوروی سابق به ناچار در ۲۶ بهمن سال ۱۳۶۷ خورشیدی، نیروهای خود را از افغانستان خارج کرد.

امام خمینی(ره) که همواره از حامیان اصلی مردم افغانستان در برابر تجاوز ارتش سرخ شوروی به افغانستان بود و شکست ارتش سرخ شوروی را پیش از تجاوز نیروهای شوروی به خاک افغانستان پیش‌بینی کرده بود، در خصوص ملاقات خود با سفیر شوروی اینگونه فرمود: «آن روزی که سفیر شوروی آمد پیش من، گفت که دولت افغانستان خواسته است که شوروی نظامی به آنجا بفرستد، به او گفتم که این اشتباهی است که شوروی می‌کند. البته دولت شوروی می‌تواند افغانستان را قبضه کند، ولی نمی‌تواند در آنجا مستقر شود. اگر شما خیال کرده‌اید بتوانید افغانستان را بگیرید و آن را آرام کنید، این خیال باطل است. شما هم اگر بروید و هر قدرت دیگری هم برود، آن جا را می‌گیرد اما نمی‌تواند آن را آرام کند و بالاخره شکست می‌خورد.»

در پیامی که در سال ۱۳۶۶ از طرف امام خمینی(ره) خطاب به حجاج بیت الله الحرام صادر می‌شود، امام تأسف خود را از اینکه شوروی به تذکر ایشان عمل نکرده است، اعلام کرده و می‌فرمایند: «من متأسفم که شوروی به تذکر و هشدار من در مورد افغانستان عمل نکرد و به این کشور اسلامی حمله کرد. بارها گفته‌ام و اکنون نیز تذکر می‌دهم که ملت افغانستان را به حال خود رها کند. مردم افغانستان سرنوشت خودشان را تعیین نموده و استقلال واقعی خود را تضمین می‌کنند و به ولایت «کرملین» یا قیومیت آمریکا احتیاجی ندارند و مسلم بعد از خروج نظامیان بیگانه از کشورشان به سلطه دیگری گردن نمی‌نهند و پای آمریکا را اگر قصد دخالت و تجاوز در کشورشان کرده باشد، می‌شکنند.»

امام(ره) در سخنان دیگری درهمین رابطه در سال ۱۳۶۲ می‌فرمایند که هر جا که شوروی و آمریکا بروند و آنجا را اشغال کنند، فساد به بار می‌آورند: «شوروی به عنوان اینکه صلح درست کند، قریب پنج سال است که اکنون در افغانستان آتش به پا می‌کند از آن طرف هم، آمریکا در هر نقطه‌ای که دستش برسد، می‌گوید ما برای صلح می‌خواهیم برویم، لیکن فساد ایجاد می کند.»

امام خمینی(ره) در سخنان حکیمانه دیگری که با سران کشورهای اسلامی در سال ۱۳۵۹ داشته‌اند در رابطه با مقاومت مجاهدین افغانستان چنین فرموده‌اند: «آنچنان سیلی زدند چریک‌های قدرتمند افغانستان به روی شوروی که باید سرش را بلند نکند.»

در جمع دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در سال ۱۳۵۹ امام خمینی(ره) از شکست بت بزرگ شوروی توسط مجاهدین افغانستان این چنین یاد کرده‌اند: «ارزش این چریک‌های افغانی این است که شکستند آن بت بزرگی که برای ملت ها تراشیده بودند که اگر چنانچه کسی به شوروی یک کلمه بگوید، باید به فنا برسد. آن ها شکستند این را، چریک های افغانستان شکستند آن هیولا و چیزی که برای ملت ها پیش آورده بودند. این عمل شما(اشغال لانه جاسوسی آمریکا در تهران) در این جا و آن عمل آنها در آنجا(شکست ارتش سرخ شوروی در افغانستان) ارزشی نیست که ما بتوانیم به میزان در آوریم.»

امام خمینی(ره) به عنوان رهبر مسلمانان جهان بارها در سخنان و پیام های خود اشغال افغانستان را محکوم نموده و در پیامی که به مناسبت دومین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران صادر فرمود به مسلمانان دنیا تاکید کرد که به داد مردم افغانستان و به داد اسلام برسید: «اگر از افغانستان اطلاع ندارید، علمای افغانستان و بسیاری از محترمین افغانستان این جا هستند، در ایران هستند، از آنها سؤال کنید که به افغانستان چه می‌گذرد. ای مسلمین! به داد اسلام برسید.»

بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران در پیامی که به مناسبت سالروز قیام پانزده خرداد در سال ۱۳۶۲ صادر فرمودند، اشغال افغانستان را محکوم نموده و گفتند: «آیا درست است که شوروی مسلمانان افغانستان را زیر شدیدترین فشارها قرار دهد و کشور اسلامی افغانستان را اشغال کند و شما ساکت باشید؟»

در پیام امام به حجاج بیت الله الحرام در سال ۱۳۶۲، وی ضمن محکوم کردن اشغال افغانستان، از مسلمانان جهان می‌خواهد که در مراسم برائت از مشرکین این اشغال را محکوم نمایند و در ادامه این پیام از شکست ارتش سرخ شوروی چنین یاد می‌کنند: «آن قدرت اسطوره‌ای و ارتش قدرتمند، حکومت غاصب و حزب خائن را با قدرت ایمان و اتکای به خدای بزرگ و به اعتماد به خویش در هم کوبیدند به طوری که باید گفت شوروی با پریشانی از هجوم ظالمانه خود به سر می‌برد و در حیرت است که چگونه از افغانستان بدون آبروریزی جا خالی کند.»

امام خمینی(ره) در پیام تاریخی خود نیز خطاب به «گورباچف» می‌فرمایند: نگرش جدی شما به اسلام ممکن است شما را برای همیشه از مسرله افغانستان و مسائلی از این قبیل در جهان نجات دهد. ما مسلمانان جهان را مانند مسلمانان کشور خود دانسته و همیشه خود را در سرنوشت أنان شریک می‌دانیم.

پیشبینی حضرت امام در خصوص شوروی درست بود و در مورد آمریکا نیز در برهه کنونی صحت دارد، درست است که آنان افغانستان را اشغال کردند، ولی هرگز نه خودشان و نه ملت افغانستان از زمان اشغال تا کنون در آرامش نبودهاند و اکنون ارتش آمریکا با شکستی مفتضحانه با تغییر ژنرالهای نظامی در این کشور به دنبال خروج از منجلاب افغانستان و خروجی آبرومندانه است.