سلاح‌ هسته‌ای درکدام نقاط جهان است؟
افکار

- ۸ کشور به همراه رژیم صهیونیستی تمامی تسلیحات هسته‌ای دنیا را در اختیار دارند.

۸ کشور به علاوه رژیم صهیونیستی را گاه به سبب آنکه دارنده سلاح‌های اتمی هستند، به «باشگاه هسته‌ای‌ها» می‌شناسند.

از میان این ۸ کشور، ۵ کشور پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی را امضا کرده‌اند؛ این ۵ کشور به ترتیبی که به سلاح دست یافته‌اند عبارتند از: آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه و چین.

هند، پاکستان و کره شمالی سه کشوری هستند که پیمان عدم گسترش تسلیحات اتمی را امضا نکرده‌اند، اما دست به انجام آزمایش‌های اتمی زده‌اند.

اسرائیل تنها دارنده سلاح‌های اتمی در خاورمیانه شناخته می‌شود که همواره سیاست پنهان‌کاری و ابهام در برنامه هسته‌ایش را انتخاب کرده است.

۱ - آمریکا:

دولت آمریکا طبق اعلام رسمی، هم‌اکنون ۵۲۰۰ کلاهک هسته‌ای دارد که ۲۷۰۰ عدد از آنها عملیاتی هستند.

کلاهک‌های هسته‌ای آمریکا قدرت انفجاری معادل ۱ گیگاتن تی‌ان‌تی دارد.

این قدرت انفجار برای تکان دادن کوهها، تغییر مسیر رودخانه‌ها، تغییر آب و هوا و مرگ صدها میلیون و شاید چند میلیارد نفر از ساکنان کره زمین کافی هستند.




گفته می‌شود این عکس مربوط به زرادخانه‌ای متعلق به پایگاه نیروی هوایی نلیس در ایالت نوادای آمریکاست.
این پایگاه هوایی که بنا به اعلام نیروی هوایی آمریکا یکی از ۴ زرادخانه اصلی آمریکا است ۷۵ کانتینر این شکلی دارد که در آن کلاهک‌های هسته‌ای نگهداری می‌شوند.

۲ - روسیه:

برآورد می‌شود روسیه ۱۴۰۰ بمب اتمی داشته باشد، اگرچه رقم کل بمب‌های هسته‌ای تاکتیکی این کشور مشخص نیست.

عکسی از اوج دوران جنگ سرد در شوروی. روس‌ها موشک قاره‌پیمای خود که ناظران غربی به آن نام «برژنوف بلاکباستر» داده بودند را به نمایش عمومی گذاشته شده‌اند. این عکس در ماه مه ۱۹۶۵ گرفته شده است.

موشک قاره‌پیمای روسیه با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای که «توپول» نام دارد.

۳ - فرانسه:

یکی دیگر از کشورهای دارای سلاح‌های هسته‌ای فرانسه است که تقریباً ۳۰۰ کلاهک هسته‌ای دارد.

۴ - انگلیس:

زرادخانه هسته‌ای انگلیس حدود ۲۰۰ کلاهک هسته‌ای را شامل می‌شود. این کشور ۴ زیردریایی هسته‌ای بالیستیک موسوم به «وانگارد» دارد.

زیردریایی هسته‌ای وانگارد در نزدیکی روستای استرون در اسکاتلند

۵ - چین:

برآورد می‌شود چین حدود ۴۰۰ سلاح هسته‌ای استراتژیک و تاکتیکی داشته باشد. ضمن اینکه زرادخانه مواد هسته‌ای این کشور به حدی است که بتواند زرادخانه‌اش را گسترش دهد.

۶ - هند:

دهلی‌نو خودش را رسماً کشوری هسته‌ای اعلام کرده است. احتمال می‌رود این کشور پلوتونیوم لازم برای ساخت دست‌کم ۱۰۰ کلاهک هسته‌ای را ساخته باشد.

۷ - کره شمالی:

پیونگ‌یانگ سه بار در سالهای ۲۰۰۶،۲۰۰۹ و ۲۰۱۳ سلاح‌های هسته‌ای آزمایش کرده است.

اولین آزمایش هسته‌ای کره شمالی در سال ۲۰۰۶



۸ - پاکستان:

تصور می‌شود پاکستان نزدیک به ۵۸۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده ذخیره کرده باشد که برای ساخت ۳۰ تا ۵۰ بمب فوزیونی کافی است.


۹ - اسرائیل:

اسرائیل تنها دارنده بمب هسته‌ای در خاورمیانه است. تل‌آویو علی‌رغم فشارهای بین‌المللی هرگز پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را امضا نکرده و در برابر این فشارها از یک طرف امضای این پیمان را مغایر با امنیت داخلی‌اش دانسته و از سوی دیگر سیاست ابهام در برنامه هسته‌ایش را انتخاب کرده است.

منظور از سیاست ابهام این است که تل‌آویو گفته هرگز اولین آورنده سلاح‌های اتمی به خاورمیانه نخواهد بود.

این اظهار کلی کارشناسان را همواره با ابهام‌هایی در تفسیر و تعبیر آن روبرو می‌کند که می‌پرسند آیا منظور اسرائیل این است که اولین سازنده خاورمیانه‌ای بمب هسته‌ای نخواهد بود، یا اولین استفاده کننده از آن نخواهد بود و یا اولین افشا کننده این تسلیحات نخواهد بود؟

تخمینها درباره تعداد کلاهکهای هستهای اسرائیل دامنهای بین ۷۵ تا ۴۰۰ عدد دارد، اما اکثر برآوردها تعداد کلاهکهای هستهای تلآویو را نزدیک به ۲۰۰ عدد اعلام میکنند.