افکار

- دادگاه تجدید نظر میلان نیکولو پولاری، رئیس پیشین سازمان اطلاعات نظامی ایتالیا را به خاطر دست داشتن در برنامه نقل و انتقال مظنونان توسط سیا در سال ۲۰۰۳، در زمان ریاستش بر این سازمان(SISMI) به ۱۰ سال زندان محکوم کرد.

وکلای متهمان ضمن اعتراض نسبت به احکام صادر شده دادگاه اعلام کردند که به دیوان عالی ایتالیا شکایت خواهند کرد.

همچنین مارکو مانچینی، معاون وقت پلاری در سازمان اطلاعات نظامی ایتالیا به ۹ سال حبس محکوم شد. سه تن از کارکنان دون پایه‌تر این سازمان نیز هر کدام به شش سال زندان محکوم شدند.

پولاری در دادگاه از خود دفاع نکرد و تیم موکلش به نقل از وی گفتند که چنین اقدامی باعثزیر پا گذاشتن قولش در حفظ اسرار کشور خواهد شد.

اسامه مصطفی حسن نصر، روحانی مسلمان مصری معروف به " ابوعمر " از میلان ربوده و برای بازجویی به خاطر به اصطلاح " جنگ با تروریسم " به مصر فرستاده شد. این عملیات توسط مقامات آمریکایی سازماندهی شده بود.

علیرغم تلاش‌ها برای پیگرد قانونی مقام‌های آمریکا، اتهامات علیه نمایندگان سازمان اطلاعات ایتالیا در ابتدا توسط دولت رم بلوکه شد؛ دادگاه فرجام خواهی ایتالیا در ماه سپتامبر سال گذشته میلادی این تصمیم را لغو کرد. پلاری تحت حمایت سیلویو برلوسکنی، نخست‌وزیر پیشین ایتالیا بود.

اسامه مصطفی حسن نصر مظنون بوده که افرادی را برای جنگ در عراق و افغانستان استخدام می‌کرده است.

پیش از این دولت ایتالیا تلاش کرده تا پیگیری قضایی این پرونده را متوقف کند. دولت ایتالیا دلیل آورده است، برخی اسناد و مدارک برای ارائه به دادگاه، بیش از اندازه حساس و سری هستند. اما تلاش‌های دولت ایتالیا به جایی نرسید.

بر اساس احکام صادره دادگاه میلان قراراست دولت ایتالیا به حسن مصطفی اسامه نصر یک میلیون یورو غرامت بپردازد. به همسر این روحانی مصری نیز مقرر شد ۵۰۰ هزار یورو پرداخته شود.

انتقال مظنونان به ترور به نقاط نامعلوم از جمله بخشی از "جنگ مخفی علیه ترور" جورج بوش، رئیس جمهور سابق آمریکا بود. پس از اقدامات تروریستی ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ در نیویورک، سازمان سیا مظنونان به اقدامات تروریستی علیه آمریکا را به برخی از کشورها از جمله به کشورهایی که در آنجا شکنجه اعمال میشوند، منتقل کرده و تحت بازجویی و شکنجه قرارداده است.