افکار

- روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت در مقاله ای به قلم شمعون شفر تحلیلگر مسایل سیاسی رژیم صهیونیستی نوشت: مبالغه نیست اگر بگوییم که هدف سفر باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به اسرائیل و مناطق تحت سلطه تشکیلات خودگردان برای مانع شدن در برابر اقدام اسرائیل برای حمله نظامی به ایران است.

وی در توجیه افکار عمومی رژیم صهیونیستی که به علت عملی نشدن تهدیدات مکرر مقامات خود در چند سال اخیر علیه ایران از مقامات این کشور سرخورده شده اند، نوشت: رئیس جمهور آمریکا می‌داند که بنیامین نتانیاهو بهار آینده را برای برنامه هسته ای ایران سرنوشت ساز اعلام کرده است، وی می ترسد که سخنان نتانیاهو به عمل تبدیل شود و وی دستور حمله به تاسیسات هسته ای ایران را به نیروهای هوایی اسرائیل بدهد.

به اعتقاد این نویسنده صهیونیست اوباما در این دیدار سعی خواهد کرد نتانیاهو را قانع کند که با راهکار دیپلماتیک به برنامه هسته‌ای ایران پایان دهد.

شفر در توجیه اظهارات خود به دلیل دیگری نیز اشاره کرد که ارتباط زیادی با موضوع اصلی نداشت، وی مدعی شد که یکی از نشانه های این تحلیل این است که آمریکا هفته گذشته به بنی گانتس رئیس ستاد ارتش که از مخالفان هر حمله نظامی یک جانبه به ایران هستند، مدال افتخار داد.

هفته گذشته بود که کاخ سفید اعلام کرد «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد به زودی به فلسطین اشغالی سفر کند. رسانه‌های اسرائیل تاریخ این سفر را بهار ۲۰۱۳ اعلام کرده‌اند. همزمانی این سفر با تاریخی که نتانیاهو در سازمان ملل برای حمله احتمالی علیه ایران مطرح کرده بود، این گمانه را تقویت کرده است که اوباما برای جلوگیری از چنین حمله‌ای به دیدار مقامات اسرائیلی می‌رود.

نتانیاهو دیشب در سخنانی در جمع سران سازمان‌های یهودی آمریکا در بیت‌المقدس تاکید کرد که جلوگیری از تلاش ایران برای رسیدن به سلاح هسته‌ای، اوضاع نابسامان سوریه و پیامدهای آن بر امنیت منطقه و تلاش‌ها برای رسیدن به روند سازش میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها سه محور اصلی این دیدار خواهد بود.

وی مدعی شد که ایران در حال تسریع غنی‌سازی‌ اورانیوم است. وی در این سخنرانی تشدید تحریم‌ها علیه ایران را خواستار شد.

چند روز قبل هم رادیو ارتش اسرائیل این خبر را تائید کرد که هدف اوباما از سفر به منطقه جلوگیری از اقدام نظامی علیه ایران است. «شیمون پرز» رئیس رژیم‌صهیونیستی هم امروز گفته بود ایران محور کلیدی مذاکرات اوباما و مقامات اسرائیلی خواهد بود.