کدام ضداسرائیلی‌ترند؛ هیگل یا روسای شین‌بت؟
افکار

- پس از آنکه باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا «چاک هیگل» را به عنوان نامزد مدنظر خود برای تصدی سمت وزیر دفاعی معرفی کرد، انتقادات فراوانی متوجه این فرد شد که یکی از علل آن مواضع ضداسرائیلی او بوده است.

به نظر می‌رسد در واکنش به همین موضوع بود که نشریه «فارین پالیسی» در گزارشی به قیاس موضع‌گیری هیگل و برخی مدیران سابق سازمان امنیت داخلی اسرائیل(شین بت) پرداخت و قضاوت درباره اینکه کدام یک «ضداسرائیلی» است را به خواننده‌ها سپرد.

این نشریه آمریکایی در این باره نوشت: همزمان با اینکه نامزدی چاک هیگل برای سمت وزیر دفاعی در حال بررسی است، یکی از مهمترین ایراداتی که به او وارد شده، انتقادات بیش از اندازه هیگل از اسرائیل بوده است. اما موضوع اینجاست که انتقادات او در قیاس با انتقادات «آوراهام شالوم»، «یعکوف پری»، «کارمی گیلون» و «آوی دیچر»، روسای سابق شین بت، بسیار محدود بوده است. در واقع، هیگل و روسای سابق شین بت، هر دو انتقادات شدیدی نسبت به رابطه اسرائیل و فلسطین و نیز جهان عرب داشته‌اند.

فارین پالیسی در ادامه گزارش خود به نقل قول سخنان هر یک از این افراد پرداخته و از مخاطب خواسته حدس بزنند چه کسی این گونه اظهارنظر کرده است؛ هیگل یا یکی از روسای سابق شین بت؟ در ادامه برخی از این موضع‌گیری‌ها آمده است:

۱. از سال ۱۹۶۷، شاهد بحران‌های بسیاری بوده‌ام. ما باید به توافق برسیم و از فلسطین فرار کنیم.(یعکوف پری، رییس شین بت از سال ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۴)

۲. هر دو طرف(اسرائیل و فلسطین) حقوقی در اینجا(سرزمین‌های اشغالی) دارند.(چاک هیگل)

۳. نمی‌توان با اقدامات نظامی، صلح را برقرار کرد.(آوی دیختر، رئیس شین بت از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵)

۴. وقتی امید را از افردا می‌گیرد، این آدم‌های ناامید، کارهای ناامیدانه انجام می‌دهند و این جایی است که فلسطینی‌ها امروز در آن قرار دارند.(چاک هیگل)

۵. وزارت دفاع اسرائیل خشن‌ترین نیروی اشغالگر است که شبیه آلمانی‌ها در جنگ جهانی دوم عمل می‌کند.(آوراهام شالوم، رییس شین بت از سال ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۶)

۶. تصمیمات مستبدانه مانند آنچه کابینه نتانیاهو انجام می‌دهد، مفید و سازنده نیست.(چاک هیگل)

۷. پیام این است که اشغالگری از همه جوانب؛ انسانی، مالی و اخلاقی، برای آینده جامعه اسرائیلی بد است.(کارمی گیلون، رییس شین بت از سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۶)

۸. فکر می‌کنم باید با کسی که لازم است، با او صلح شود، صلح کنید چراکه صلح همیشه بهتر از جنگ است.(چاک هیگل)

۹. صلح از طریق تعامل با افراد پدید می‌آید نه با سرنیزه و اسلحه.(چاک هیگل)

۱۰. به محض اینکه اسرائیل تعامل با دولت فلسطینی را متوقف کند و با تروریسم معامله کند، ترور و قتل پیچیده‌تر می‌شود و افزایش می‌یابد، در این صورت، ما مشکل فلسطین را فراموش می‌کنیم.(آوراهام شالوم، رییس شین بت از سال ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۶)

به این ترتیب این نشریه آمریکایی تلاش کرده اثبات کند موضع هیگل در مقایسه با برخی مقامات اسرائیلی چندان هم ضد اسرائیلی نیست و بعضا بعضی از آنها اظهارنظرهای تندی در قبال موضوع اسرائیل و فلسطین داشتهاند و انتقادات آنها اغلب متوجه طرف اسرائیلی بوده است