خداحافظ سرهنگ!

سرویس بین الملل افکار نیوز - هم اکنون سرهنگ معمر قذافي و فرزندان وي سيف الاسلام ، الساعدي، المعتصم والخميس در يکي از پادگانهاي منطقه باب العزيزيه در غرب طرابلس به مقابله با جوانان انقلابي ميپردازند.

به گزارش افکار نیوز به نقل از پرس تی وی، در عین حال فرزند پنجم وی سیف العرب به صف انقلابیون پیوسته و عموزاده دیکتاتور لیبی احمد قذاف الدم که یکی از حلقه یاران نزدیک قذافی به شمار می‌رفت، به مصر پناهنده شده است.

آن چه که اکنون نگرانی مردم لیبی و کشورهای جهان را بر انگیخته، این است که انقلاب لیبی ممکن است با هزینه بسیار سنگین به پیروزی برسد، زیرا تا کنون شمار تلفات از ۲ هزار نفر نیز تجاوز کرده است.


بی تفاوتی مدعیان حقوق بشر

موضوع دیگری که در جریان رخ‌دادهای اخیر لیبی تعجب ناظران سیاسی را بر انگیخته، بی‌تفاوتی امریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا نسبت به کشتارهای اخیر لیبی است.

وجود منافع برخی از رهبران کشورهای اروپایی در لیبی و مشارکت این رهبران در پروژه‌های عمرانی کلان در لیبی، موجب شده تا مواضع نسبتا محتاطانه‌ای در قبال رخ‌دادهای لیبی اتخاذ کنند.

انگلیس، فرانسه، امریکا و ایتالیا در پروژه‌های استخراج نفت در مناطق البریقه، السدره و راس الانوف لیبی مشارکت فعال دارند و لذا سرنگونی قذافی منافع این کشورها را به خطر خواهد انداخت.

از سوی دیگر، کیفیت بالای نفت لیبی و نزدیکی پایانه‌های نفتی این کشور به دریای مدیترانه و ارزان بودن نفت لیبی در مقایسه با سقف تعیین شده اوپک، طمع کشورهای غربی را برای غارت نفت این کشور افزایش داده است.


قذافی به سختی مقاومت می کند

از سوی دیگر، قذافی در حالی که تا کنون دستور قتل بیش از ۲ هزار تن از انقلابیون را صادر کرده، همچنان در برابر ملت خود مقاومت می‌کند.
سرهنگ قذافی طی روزهای اخیر بیش از ۵۰ هزار مزدور از کشورهای آفریقایی را در قبال پرداخت مبالغی پول برای سرکوب انقلابیون لیبی وارد این کشور کرده است.

سرهنگ قذافی نیز سناریوهای متعددی را برای مهار انقلاب مردم لیبی در نظر گرفته که مهم‌ترین آن ایجاد جنگ داخلی میان قبایل مختلف همانند یمن و تبدیل کردن لیبی به کشوری همانند سومالی است.

از آنجایی که بخشی از قبایل لیبی مانند قبیله القذاذفه که سرهنگ قذافی جزیی از این قبیله است و نیز قبایل آمازیق و طوارق که در جنوب غربی لیبی ساکن هستند و به سرهنگ قذافی وفادارند، آماده دفاع از دیکتاتور لیبی هستند. لذا به لحاظ اجتماعی و سیاسی زمینه بروز یک جنگ داخلی فراهم است.

ناظران آگاه در لیبی احتمال می‌دهند که سرهنگ قذافی سرانجام نا چار می‌شود به مدد مردان مسلح قبایل القذاذفه، آمازیق و طوارق به منطقه نفت خیز سرت که زادگاه قذافی است فرار خواهد کند.

در این منطقه، دیکتاتور لیبی با کمک قبایل مسلح بر تاسیسات، چاه‌ها و پایانه‌های نفتی منطقه " سرت " مسلط خواهد شد و یک امارت جدید در جنوب غرب لیبی تاسیس خواهد کرد. به دلیل پیچیدگی‌ها و تنوع بافت قبایلی لیبی امکان تجزیه و تحلیل دقیق آینده این کشور اندکی دشوار به نظر می‌رسد.

اما آن چه مسلم است اگر انقلابیون لیبی طی روزهای آینده نتوانند پادگان باب العزیزیه را تصرف کنند، لیبی به سمت بروز یک جنگ قبیله‌ای طولانی مدت مشابه آن چه که در سومالی، اتیوپی، اوگاندا، سودان و رواندا روی داده، حرکت خواهد کرد.

اما سر نوشت شخص قذافی قطعا بهتر از سر نوشت دیکتاتور معدوم عراق صدام حسین نخواهد بود و دیکتاتور لیبی شانس کمی برای فرار از حلقه محاصره مخالفان خود خواهد داشت. پیش‌بینی می‌شود که سرهنگ قذافی تا آخرین لحظه در برابر انقلابیون لیبی مقاومت خواهد کرد و سر انجام توسط حلقه اطرافیان خود کشته شود.


تعطیلی سفارت آمریکا در لیبی

از طرفی به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت خارجه امریکا روز جمعه(۶ اسفند) اعلام کرد، به دلیل شرایط فعلی امنیتی در لیبی و ناتوانی رژیم لیبی در تامین امنیت دیپلمات‌ها، واشنگتن تصمیم گرفته است " به طور موقت " سفارت امریکا در طرابلس را تعطیل کند، دیپلمات‌های خود را از لیبی خارج کرده و کلیه فعالیت‌های این سفارت‌خانه را به حالت تعلیق درآورد. پیش از این واشنگتن به کارمندان سفارت امریکا و خانواده دیپلمات‌های خود در لیبی دستور داده بود تا پایان هفته این کشور را ترک کنند.



مسئولیت دفاع از طرابلس بر عهده یکی از پسران قذافی

همچنین کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل با ابراز نگرانی از برقراری وضعیت هشدار در لیبی، از جامعه بین‌المللی خواسته است تا با هدف حمایت از معترضان و پایان‎دادن به خشونت‌های خونین در لیبی مداخله کند.

گفته می شود که عالی‌رتبه‌ترین واحد نظامی حاکم لیبی، تحت فرماندهی " خمیس " پسر قذافی است که مسئولیت دفاع از طرابلس را بر عهده دارد.
گزارش‌ها حاکی از آن است که این واحد نظامی با خودروهای زرهی و تانک‌ها در اطراف طرابلس مستقر شده‌اند.

در همین حال، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل با ابراز نگرانی از برقراری وضعیت هشدار در لیبی، از جامعه بین‌المللی خواسته است تا با هدف حمایت از معترضان و پایان‎دادن به خشونت‌های خونین در لیبی مداخله کند.


گزارش‌ها حاکی از آن است که حمله مسلحانه به مردم پس از برگزاری نماز ظهر جمعه و هم‌زمان با سردادن شعارهای ضد قذافی از سوی مردم، آغاز شد. معمر قذافی، حاکم لیبی، روز جمعه(۶ اسفند) در یک سخنرانی تلویزیونی خطاب به جمعیت حامیان خود در میدان طرابلس، پایتخت لیبی، گفت: " برای دفاع از لیبی آماده شوید ". وی مدعی شد: " ما با آنان می‌جنگیم و آنها را شکست می‌دهیم ".
قذافی همچنین به مزدوران و نیروهای نظامی وفادار به خود وعده داد که تمام انبارهای اسلحه را به روی آن‌ها بگشاید.
در حالی که رژیم لیبی کنترل بسیاری از شهرهای مناطق شرقی و غربی این کشور را از دست داده است، نیروهای وفادار به قذافی سعی دارند کنترل پایتخت را حفظ کنند.


سیف الاسلام قذافی: ما این خبرها را به تمسخر می گیریم!

همچنین العالم گزارش داد؛ پس از گذشت ۱۰ روز از قتل عام مستمر مردم لیبی با جنگ افزارهای سنگین و هواپیماهای نظامی، فرزند دیکتاتور لیبی در جمع خبرنگاران با تاکید بر آرام بودن اوضاع این کشور، گفت: اگر صدای آتش بازی را شنیدید، به اشتباه فکر نکنید که اینها صدای گلوله است.
سیف الاسلام قذافی در طرابلس در گفت و گو با خبرنگاران، چهره ای کاملا متفاوت از تحولات این کشور ترسیم کرد و گفت: صلح به کشور ما بازگشته است.
اظهارات فرزند دیکتاتور لیبی در جمع خبرنگاران درحالی صورت می گیرد که از آغاز تظاهرات مردم و سرکوب شدید آنها توسط ارتش و نیروهای امنیتی لیبی، رژیم این کشور همه خطوط ارتباطی تلفنی و اینترنتی با خارج را قطع کرده و مانع از ورود خبرنگاران خارجی به این کشور شده است.
سیف الاسلام قذافی با تکذیب گزارش ها و خبرها درباره بمباران شهروندان و یا استفاده از مزدوران بیگانه برای کشتار مردم، تاکید کرد: ما این خبرها را به تمسخر می گیریم.
از سوی دیگر، معمرقذافی دیکتاتور لیبی دیروز مردم این کشور را تهدید کرد که قبایل را برای مقابله با آنها تسلیح خواهد کرد، و لیبی را به آتش می کشد.
قذافی گفت: در صورت لزوم انبارها را برای تسلیح همه قبایل لیبی می گشاییم و در آن هنگام لیبی به آتش کشیده می شود.
دیکتاتور لیبی مردم انقلابی این کشور را تهدید کرد که قبایل را برای مقابله با آنها تسلیح خواهد کرد، و لیبی را به آتش می کشد.