تظاهرات صد هزار نفری پرتغالی ها به سیاست های ریاضتی دولت
به گزارش خبرگزاری افکار نیوز

، صدها هزار نفر از مردم پرتغال روز شنبه در اعتراض به سیاست‌های ریاضتی دولت این کشور به خیابان‌های «لیسبون» آمدند.

پرتغال هم نظیر برخی دیگر کشورهای اتحادیه اروپا نظیر یونان، ایتالیا و اسپانیا با بحران مالی روبروست. این کشور برای برون‌رفت از این بحران از صندوق بین‌المللی پول و بانک مرکزی اروپایی درخواست وام کرده اما اعطای این وام‌ها به کاهش کسری بودجه دولت منوط شده است. دولت این کشور هم ناچارا دست به کاهش بودجه‌های عمومی و افزایش مالیات‌ها زده که این امر با خشم مردم روبرو شده است.

تظاهرات روز شنبه پس از آن انجام شد که دولت پرتغال از طرح خود برای افزایش بی‌سابقه مالیات‌ها پرده برداشت. این تظاهرات بزرگترین اعتراض عمومی از تابستان گذشته به شمار می‌آید. اعتراضات تابستان موجب شد تا دولت کمی در سیاست‌های ریاضتی خود تجدید نظر کند.

تنها در مرکز لیسبون بیش از ۲۰۰هزار نفر در میدان «پراکا کامرسیو» که ساختمان وزارت دارایی در آن قرار دارد تجمع کرده و شعار دادند: الان وقت رفتن دولت است.

سازمان‌دهندگان تظاهرات روز شنبه شمار حاضران در سرتاسر لیسبون را بیش از ۵۰۰ هزار نفر اعلام کرده‌اند و آن را بزرگتر از تظاهرات‌های تابستان دانسته‌اند.

بحران اقتصادی در حوزه یورو از سال ۲۰۰۹ شدت گرفت و پس از اعتراضات مردمی و تظاهراتهای گسترده تقریبا به امری روزمره بدل شد. این تظاهراتها موجب بیثباتی شدید دولتهای اروپایی شده، به نحوی که تنها در ایتالیا در چهار سال گذشته دو دولت روی کار بودهاند و اکنون هم این کشور بدون نخستوزیر است. یونان هم از جمله کشورهایی است که روند مشابهی را تجربه کرده است.