به گزارش افکارنیوز،

به گزارش فرانسوا اولاند در نشست مشترک با پوتین گفت باید تمام کارها را انجام داد تا ایران از برنامه هسته ای خود صرفنظر کرده و این کار را بدون طرح هیچگونه شرایطی انجام دهد. وی گفت: «متأسفانه ما باید متذکر شویم که با وجود تحریم ها روند مذاکرات نتیجه مشخصی به بار نیاورده است.»

همراهی دولت فرانسه با فشار آمریکا در تحریم های ضد ایرانی منجر به اخراج هزار کارگر کارخانه های خودروسازی در فرانسه شد.

در همین حال روزنامه صهیونیستی اسرائیل هیوم در تحلیلی خاطرنشان کرد مجموع عملکرد اوباما نشان می دهد او با ایران هسته ای کنار آمده است. این روزنامه می نویسد: دولت اوباما پیش از این بارها و بارها تأکید کرده بود که حاضر نیست ایران هسته ای را بپذیرد. این در حالی است که اسرائیلی ها نگران آن هستند که اوباما در دور دوم به نوعی از این موضع خود عقب نشینی کرده باشد. نظرسنجی که اخیراً توسط مؤسسه ای نزدیک به کاخ سفید انجام گرفت نشان داد که دلیلی برای ترس از ایران هسته ای وجود ندارد و یا به عبارت دیگر ایران هسته ای آن اندازه هم که پیش بینی می شود، ترسناک نیست.

در ادامه این تحلیل آمده است: نگرانی دیگر این است که در آخرین نشست هسته ای ایران با کشورهای ۱ + ۵، غربی ها از دامنه مطالبات خود از تهران کاستند. براساس طرح جدیدی که به ایران ارائه شده این کشور در ازای تعلیق غنی سازی اورانیوم با کاهش پاره ای از تحریم هایش رو به رو خواهد شد. با این طرح، غرب در حقیقت درخواست پیشین خود برای توقف کامل غنی سازی اورانیوم ایران را ملغی اعلام کرده است.

روزنامه نیویورک تایمز هم در گزارشی، با ابراز ناامیدی از امکان مهار ایران در روند مذاکرات هسته ای نوشت: از زمان مذاکرات مسکو در ژوئن[خرداد] گذشته، ایران به غنی سازی ۲۰درصدی اورانیوم ادامه داده و سانتریفیوژهای جدیدی را نصب کرده و اجازه بازرسی از پایگاه های نظامی خود را به آژانس هسته ای نمی دهد. با توجه به پیش رو بودن انتخابات ریاست جمهوری ایران در ماه ژوئن آینده، دیپلمات های غربی امیدی به مذاکرات جدید ندارند و می گویند بعید است سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد ایران، امتیازی که نشان از ضعف کشور داشته باشد بدهد. آقای جلیلی نماینده شخص رهبر ایران است و صدای اصلی مسئله هسته ای محسوب می شود. آیت الله خامنه ای اخیراً هرگونه امکان مذاکره دو جانبه بین ایران و آمریکا را به دلیل بی اعتمادی به این کشور منتفی دانسته است.

در همین حال برخی گزارش ها حتی قبل از برگزاری مذاکرات آلماتی قزاقستان حاکی از آن بوده که شماری از اعضای کنگره آمریکا از هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه خواستار افزایش فشار تحریم ها به ایران هستند. طراحان این طرح می گویند باید فروش کالاهای استراتژیک به ایران محدود شود.

اما دویچه وله از قول یک دیپلمات ارشد اروپایی نوشت: پنج کشور دارای حق وتو و آلمان در مذاکرات اتمی از ایران نخواسته اند که مرکز غنی سازی فردو را تعطیل کند و سخنی نیز درباره لغو تحریم ها گفته نشده است.

این دیپلمات اروپایی تصریح کرد: از این فرمول بندی «ناروشن» آگاهانه استفاده شده تا ادامه مذاکرات اتمی به خطر نیافتد.
این دیپلمات اروپایی گفت: شش قدرت بزرگ جهانی در آلماتی از ایران خواسته اند که امکان ورود بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به تأسیسات اتمی زیرزمینی فردو را فراهم کند. دولت ایران باید متعهد شود که نمایندگان آژانس اجازه بازرسی های پایه ای در فردو را دارند.

به گفته این دیپلمات، گروه ۱ + ۵ به ایران پیشنهاد داده که از اورانیوم ۲۰درصدی خود برای استفاده در راکتور تحقیقاتی تهران بهره جوید. پیش از این گروه ۱ + ۵ از ایران خواسته بود که اورانیوم با غلظت بالا را در خارج از ایران انبار کند.
در عين حال ايران بايد قابليت هاي مركز فردو را محدود كند.