کاخ سفید زیر فشار شدید اقتصادی

به گزارش افکارنیوز، روزنامه آمریکایی «تایمز آرگوس» در گزارشی به کاهش خودکار بودجه دولت آمریکا در پی عدم توافق ادامه دار کاخ سفید و کنگره در راستای کاهش کسری بودجه تریلیون دلاری این کشور پرداخت و نوشت که هفده ماه بعد امضای قانون بودجه توسط «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا، اجرای کاهش گسترده هزینه های دولتی این کشور به صورت قانونی آغاز شد.

بر اساس این گزارش، اواخر جمعه شب گذشته بود که اوباما رسما کاهش هزینه های آمریکا که شامل تمام بودجه های دولتی می شود را بعد از شکست در ترغیب قانونگذاران جمهوریخواه کنگره این کشور به جایگزین کردن این کاهش ها با ترکیبی از کاهش های هزینه ای و افزایش های مالیاتی، اجرایی کرد.

این روزنامه آمریکایی در ادامه به گزارش ۷۰ صفحه ای ارائه شده توسط «جفری زاینتس» مدیر دفتر بودجه کاخ سفید به کنگره پرداخته که با شکایت از مصادره، کاهش خودکار بودجه دولت را اقدامی عمیقا مخرب برای امنیت ملی، سرمایه گذاری داخلی و عملکردهای هسته ای دولت واشنگتن توصیف کرده است.

تایمز آرگوس در ادامه آورده است که حتی با شروع رسمی کاهش خودکار هزینه های دولت واشنگتن، برخی از تاثیرات فوری ناشی از آن قابل درک و تحمل نیست.

بر اساس این گزارش، روند کاهش بودجه های دولتی کند و دست و پا گیر هستند و شامل اخطاریه به اتحادیه ها درباره مرخصی های موقت، کاهش در پرداخت اضافه کاری و کسر تامین بودجه ارائه شده به برنامه های ایالتی و محلی می شود.

اختصاص بودجه کمتر فدرال در طول زمان به معنای این است که قراردادهای دولتی کمتری با شرکت های خصوصی منعقد می شود و از طرف دیگر کاهش اضافه کاری برای ماموران ایست های بازرسی امنیتی فرودگاه ها نیز منجر به طولانی تر شدن صفوف مسافران می شود و این ها تازه بخش کوچکی از تاثیرات کاهش کسری بودجه دولت آمریکا به حساب می آیند.

بر اساس این گزارش، ارسال نامه به فرمانداران ایالت های آمریکا و اطلاع رسانی درباره تخصیص بودجه های کمتر فدرال به آنها آغاز شده و «شان داناون» وزیر مسکن و شهرسازی آمریکا در نامه ای به «جان کاسیچ» فرماندار جمهوریخواه ایالت «اوهایو»، او را از کاهش تقریبی ۳۵ میلیون دلار بودجه کمکی به این ایالت با خبر کرده است.

از طرف دیگر، تیمی از نخبه های خلبان جنگنده های اف ۱۶ موسوم به «تندرهای نیروی هوایی آمریکا» نیز از طریق وب سایت خود اعلام کرده اند که تمام پروازهای نمایشی آنها از اول آوریل سال ۲۰۱۳ میلادی لغو شده است.

مقامات آگاه آمریکایی اعلام کرده اند که کاهش بودجه دولت واشنگتن، شرایط زندگی معلمان، پیمانکاران دفاعی، دانشجویان، ماموران مرزبانی و سایر کسانی که بودجه دولتی متکی بوده اند را در طول زمان سخت تر خواهد کرد.

رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه از کاهش حقوق مستخدمان اداره و ماموران امنیتی به عنوان کارمندان فدرالی در پی اجرای کاهش هزینه ها خبر داد.

اوباما همچنین روز شنبه هفته جاری در سخنرانی هفتگی خود با اذعان به اینکه کاهش خودکار بودجه واشنگتن تاثیر برابری روی همه افراد نخواد داشت، اینطور اعلام کرد که: در حالیکه همه درد ناشی از این کاهش ها را فورا نخواهند چشید، این درد واقعی خواهد بود و زندگی بسیاری از خانوارهای وابسته به قشر متوسط آمریکا به طور چشمگیری مختل می شود.

گزارش ۷۰ صفحه ای ارائه شده از سوی مدیر دفتر بودجه کاخ سفید خود تاکید است بر اینکه اجرای قانون کاهش خودکار بودجه واشنگتن ساده نیست. در این گزارش برآوردهای مربوط به میزان بودجه ای که هر برنامه دولتی در جریان کاهش هزینه ها از دست خواهد داد، ارائه شده است.

مدیر دفتر بودجه کاخ سفید در نامه خود قانون اجرای کاهش بودجه دولت را ابزاری کند، حساب نشده و کورکورانه خوانده و اعلام کرده است که چنین روشی پاسخگوی کاهش کسری بودجه تریلیون دلاری آمریکا نخواهد بود.