امتیازات آمریکا به ایران، همه تلاش‌های چند سال گذشته را بر باد می‌دهد

به گزارش افکارنیوز، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی انتقادی نوشت: علیرغم پیشرفت غیرمنتظره در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱ + ۵، آمریکا و اتحادیه اروپا در مسیر دشواری در زمینه توافق احتمالی با ایران قرار دارند.

در همین زمینه مقامات آمریکایی و تحلیلگران هشدار دادند که بی اعتمادی عمیق در هر دو طرف تهدیدی برای عقب نشینی و حتی از بین رفتن دستاوردهای متوسطی است که تاکنون به دست آمده است.

براساس این گزارش، یک روز بعد از اینکه ایران، مذاکرات آلماتی را نقطه تحول در موضوع هسته‌ای خواند، دیپلمات‌ها و تحلیلگران به ارائه یک ارزیابی محتاطانه از موانع موجود در راه توافق، از جمله مبارزه جناحی در داخل ایران و اختلافات موجود بر سر چگونگی توافق با غرب پرداختند.

واشنگتن پست با اشاره به سخنان اماج جمعه تهران نوشت: نگاهی به بحث‌های داخلی نشان می‌دهد که دیدگاه‌های متناقضی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران وجود دارد. امام جمعه تهران از حق بی قید و شرط ایران برای دستیابی به انرژی هسته‌ای و رد هرگونه پیشنهادی که فعالیت‌های هسته ای ایران را محدود کند سخن گفته است.

این درحالیست که «علی اکبر صالحی» وزیر خارجه ایران ابراز اطمینان کرده است که ایران و گروه ۱ + ۵ به توافق می‌رسند.

همچنین دولت آمریکا از قول یک مقام ارشد خود مذاکرات آلماتی را سازنده خواند.

از طرف دیگر، نمایندگان محافظه کار آمریکا بعد از مذاکرات آلماتی شروع به انتقاد از پیشنهادات و امتیازاتی که طرف غربی در آلماتی به ایران داد کردند. آنها تاکید کردند که هنوز بسیار زود است که از کاهش فشارها و تحریمها علیه ایران حرف بزنیم.

یکی از نگرانی‌های اصلی منتقدان دولت، برداشتن تحریم‌هایی است که مبادلات نفت ایران با طلا را محدود کرده است.

سناتور «مارک کرک» در بیانیه‌ای اعلام کرد که صدور مجوز آغاز دوباره مبادله نفت در برابر طلا، همه تلاش‌های ما برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران را بر باد خواهد داد.

این درحالیست که دیگر تحلیلگران معتقدند که دادن امتیازات برای هرگونه موفقیت دیپلماتیک لازم خواهد بود.

«داریل کیمبل» مدیر اجرایی انجمن کنترل تسلیحات آمریکا نیز گفت: چنین استدلالهایی از نظر سیاسی مناسب هستند اما غیرواقع بینانه هستند.

روزنامه واشنگتن پست روز شنبه نیز با انتشار گزارشی به انتقاد شدید از رویکرد باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران پرداخت.

این روزنامه آمریکایی نوشت: «دولت اوباما بازی خطرناکی را آغاز کرده که سطح مطالباتش از ایران را پایین آورده تا ایران را برای رسیدن به نوعی توافق بر سر برنامه هسته‌ایش وسوسه کند.»

واشنگتنپست چنین توافقی با تهران را نوعی توافق ساختگی دانسته است زیرا نه تنها برنامه هستهای ایران را متوقف نمیکند بلکه رهبران سیاسی ایران را هم به مطالبه امتیازات بیشتر ترغیب میکند.