آمریکا مخالفان سوری را در اردن آموزش می‌دهد

به گزارش افکارنیوز، خبرگزاری رویترز به نقل از یکی از اعضای رده بالای گروه‌های مخالف دولت سوریه نوشته است که اغلب اعضای اولین گروه از مخالفان سوری که در اردن و تحت نظر نیروهای ارتش آمریکا و افسران اطلاعاتی برای استفاده از تسلیحات ضدتانک و ضدهوایی آموزش دیده‌اند، برای جنگ با دولت سوریه به این کشور بازگشته‌اند.

هفته گذشته بود که نشریه آلمانی «اشپیگل» و چند رسانه دیگر از آموزش مخالفان سوری در اردن تحت نظر ارتش آمریکا خبر داده بودند. مقامات آمریکایی و فرماندهان مخالفان تاکنون از اظهارنظر در مورد این گزارشات خودداری کرده‌اند.

اما یک فرمانده ارشد مخالفان که از روند اجرای این آموزش‌ها مطلع است، گفته است که ارتش و افسران آمریکایی مخالفان سوری را در اردن آموزش داده‌اند و اکنون تقریبا تمام ۳۰۰ نیرویی که از مناطق جنوبی سوریه انتخاب شده بودند، دوره آموزشی خود را به پایان رسانده‌اند.





این منبع آگاه که خواسته هویتش فاش نشود به خبرگزاری رویترز گفته است: همانطور که می‌دانید این مسئله حساسی است، اما بله الان نیروهای ارتش و افسران اطلاعاتی آمریکایی در حال آموزش گروهی از مخالفان مسلح هستند.

در حالی که دولت آمریکا پیش از این اعلام کرده بود که کمک‌هایش به مخالفان تنها محدود به ارسال دارو و مواد غذایی است، این فرمانده مخالفان گفته که آمریکا تصمیم آموزش مخالفان را «پشت پرده» گرفته است.

این فرمانده مخالفان سوری گفته است که آمریکا از چند ماه قبل با فرماندهی مرکزی مخالفان تماس گرفته و پیشنهاد آموزش افراد را ارائه داده است. پس از این پیشنهاد هم فرماندهی مرکزی مخالفان از گروه‌های تحت نظر خود خواسته است که «جنگجویان خوب» خود را برای آموزش دیدن جهت استفاده از تسلیحات پیشرفته ضدتانک و ضدهوایی معرفی کنند. این افراد قرار بوده آموزش‌های جمع‌آوری اطلاعات نیز دریافت کنند.





اغلب این ۳۰۰ جنگجو از دمشق و حومه آن و همچنین درعا که در نزدیکی مرز واقع شده، انتخاب شده‌اند.

این منبع آگاه اضافه کرده است: دوره‌هایی که این افراد می‌بینند متفاوت است و هریک بین ۱۵ روز تا یک ماه طول می‌کشد. جنگجویان به گروه‌های ۵۰ نفره تقسیم شده‌‌اند. هر گروه هم به طور جداگانه به اردن سفر می‌کند، نه اینکه همه آن‌ها با هم بروند.

البته وی مدعی شده است که آموزش‌های ارائه شده به این گروه‌ها، «آموزش‌های پدافندی» است.

اغلب این ۳۰۰ نفر اکنون برای نبرد به سوریه بازگشته‌اند، اما گروه‌های دیگری برای آموزش به اردن اعزام شده‌اند.

این فرمانده گفته است که مخالفان مسلح مناطق شمالی سوریه به دلایل امنیتی و لجستیکی نمی‌توانند برای آموزش به اردن اعزام شوند. اما فرماندهی مخالفان در تلاش است تا ترکیه را برای راه‌اندازی یک کمپ آموزشی در این کشور، متقاعد کند.

وی توضیح داده است: امیدواریم که ترک‌ها اجازه دهنده در آنجا کمپ آموزشی داشته باشیم که افسران آمریکایی بتوانند به ما آموزش دهند.

همزمان با این آموزش‌ها دولت انگلیس و فرانسه هم از تصمیم خود برای ارسال مستقیم سلاح برای مخالفان سوری خبر داده‌اند. هم «دیود کامرون» نخست‌وزیر انگلیس و هم «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهور فرانسه در چند روز گذشته اعلام کرده‌اند که حتی اگر اتحادیه اروپا ممنوعیت ارسال سلاح به سوریه را لغو نکند، لندن و فرانسه ممکن است مستقیما وارد عمل شوند و مخالفان را تسلیح کنند.



روسیه، آلمان و اتریش درباره تسلیح معارضان سوری هشدار داده و آن را باعث ایجاد جنگ تمام عیار در منطقه ارزیابی کردند.