فاز جدید اختلافات قطر و عربستان در سوریه

به گزارش افکارنیوز، تحت عنوان «آیا اختلافات آل ثانی و آل سعود پیش از موعد مقرر به اوج می‌رسد.. قطر ادامه حمایت‌های مالی خود را مشروط به سرنگونی الخطیب می‌کند»، «عبد الله ناصر»، نویسنده و روزنامه‌نگار در مقاله‌ای که نشریه لبنانی «الثبات» آن را چاپ و منتشر کرد، تاکید کرد که اختلافات قطر و عربستان سعودی وارد فاز جدیدی شده است.

عبد الله ناصر در مقاله خود می‌نویسد: معلوم نیست که جنگ لفظی بین دو گروه وابسته به دو کشور قطر و عربستان سعودی در میان معارضان سوری می‌تواند به این معنا باشد که بحران بین دو کشور برای گرفتن نقش اساسی‌تر و اولیه در جنگ داخلی سوریه به اوج خود رسیده است؟

عبدالله ناصر سپس می‌افزاید: آنچه در روزهای اخیر بین دو کشور عربستان سعودی و قطر قابل ملاحظه است، حکایت از این دارد که شکاف بین دو کشور به اوج خود رسیده، چون هر یک از طرف‌های فوق الذکر برای تسویه حساب‌های داخلی خود از گروه‌های معارض سوری علیه یکدیگر استفاده می‌کنند.

عبد الله ناصر می‌نویسد: به نظر می‌رسد، عربستان سعودی از طریق دستگاه‌های اطلاعاتی و برخی از مزدوران خود از جمله مزدوران لبنانی برای نفوذ به پیکره جماعت اخوان المسلمین سوریه استفاده می‌کند که به وفاداری سنتی‌شان به قطر و ترکیه معروف هستند و هم اکنون سعودی‌ها با کمک مزدوران خود بر کمیته‌ای که دستگاه اطلاعات و امنیت اخوان المسلمین در سوریه خوانده می‌شود، به فرماندهی «عماد الدین رشید» تسلط دارند.

گفته شده است که «عماد الدین رشید» از سوی دستگاه‌های اطلاعاتی عربستان سعودی به صورت مستقیم حمایت می‌شود و موفق شده وفاداری گروه‌های بی‌شمار سوری که وابسته به جماعت اخوان المسلمین در سوریه هستند، را به دست آورد.

پس از آن «عماد الدین رشید» در شبکه الجزیره ظاهر می‌شود و به صورت مستقیم قطر را مورد حمله قرار می‌دهد و مسئولیت تجزیه و بروز شکاف و اختلاف بین گروه‌های معارض مسلح و غیر مسلح سوری را متوجه قطر می‌کند.

این درحالی است که اختلافات عربستان سعودی و قطر معروف است، اما از زمان آغاز بحران سوریه دو طرف با وجود تمام اختلافات موجود درباره براندازی نظام در سوریه و شخص «بشار اسد»، رئیس جمهوری سوریه توافق نظر داشتند، اما این توافق نظر به معنای ادامه تداوم و استمرار آن به ویژه در مراحل آینده نبود و همین موجب تفسیر اختلافات دائمی بین دو طرف و گروه‌های معارضان مسلح وابسته به آنها در سوریه به خصوص در هربار می‌شود که معارضان تلاش می‌کنند، موجودیت مستقلی برای خود احراز کنند.

عبد الله ناصر در ادامه مقاله خود می‌نویسد: نشست معارضان سوریه که قرار است، اوایل هفته آینده در استانبول برگزار شود، بی‌تردید یکی دیگر از مواردی خواهد بود که بر نزاع و اختلاف دیدگاه بین دو طرف خواهد افزود. چراکه اطلاعات موجود نشان می‌دهد که قطر چنگ و دندان‌های خود را از هم اکنون نشان داده و آمادگی خود را برای به دست گرفتن کنترل موسسات و نهادهای معارضان سوری از جمله ائتلاف معارضان سوری را به این طریق اعلام می‌کند.

اطلاعات به دست آمده در این خصوص نشان می دهد که قطر تلاش می‌کند، «معاذ الخطیب»، رئیس کنونی ائتلاف معارضان سوری را از سمت خود برکنار و به جای وی یکی از اعضای نزدیک به جماعت اخوان المسلمین و یا نزدیک به قطری‌ها را به این سمت منصوب کند، افزون بر اینکه قطری‌ها تلاش می‌کنند، در صورت تشکیل دولت در تبعید معارضان سوری یکی از اعضای جماعت اخوان المسلمین ریاست آن را برعهده داشته باشد.

اما قطر به این امر اکتفا نکرده است و براساس اطلاعات به دست آمده، برای اینکه قطر به اهداف مورد نظر خود برسد، از هم اکنون و پیش از برگزاری نشست معارضان سوری در استانبول اعلام کرده است که کمکهای مالی خود را از معارضان سوری قطع میکند و ادامه ارسال کمکها را به برکناری معاذ الخطیب مشروط و او را به دلیل ارائه پیشنهاد گفتوگو و مذاکره با نظام سوریه به گرایش و تمایل به نظام سوریه متهم کرده است.