به گزارش افکارنیوز به نقل از پرس تيوي، تظاهرات روز چهارشنبه (۱۱ اسفند ) را اتحاديههايي که از سوي دولت ترکيه تحت فشار قرار دارند، ترتيب دادهاند. اين تظاهرات روند فعاليت بخش عمومي را با مشکلاتي مواجه کرده است.

دولت ترکیه بر اقتصاد بخش شمالی این کشور کنترل دارد. ترکیه تنها کشوری است که استقلال منطقه ترک نشین قبرس شمالی را به رسمیت شناخته و سالانه ۵۰۰ میلیون دلار بودجه در اختیار این منطقه قرار می‌دهد. تظاهرات در بخش ترک نشین قبرس خشم مقامات ترکیه‌ای را برانگیخته است، زیرا میزان حقوق و مزایا در شمال قبرس بسیار بیشتر از حقوق مردم ترکیه است. مقامات ترکی این تظاهرکنندگان را ناسپاس خوانده‌اند.

تظاهرات روز چهارشنبه با حمایت بیش از ۴۰ اتحادیه در بخش ترک‌نشین قبرس انجام شد. این اتحادیه‌ها خواهان تغییر اقدامات سخت‎گیرانه اقتصادی هستند.

به عقیده آنان دولت قصد دارد با کاهش ۴۰ درصدی حقوق و مزایای بخش خدمات شهری، امکانات رفاهی دولتی را به مردم بفروشد و دانشگاه را به بخش خصوصی، واگذار کند.

به گفته یک کارشناس در بخش یونانی نشین قبرس، بسیاری از تظاهرکنندگان بر این باورند که دولت ترکیه در پس این اقدامات سخت‎گیرانه، مقاصد خاصی را دنبال می‌کند.

کوستاس اپوستولیدس مشاور پیشین رئیس‌جمهور ترکیه گفت: " نفوذ شمار زیادی از شرکت‌های ترکیه‌ای در بخش شمالی قبرس و تاکید دولت ترکیه بر اینکه بخش ترک‌نشین این جزیره باید شرکت‌های ارائه کننده خدمات عمومی را به بخش خصوصی واگذار کند، این نگرانی را در میان قبرسی‎های این منطقه برانگیخته است که ترکیه می‌خواهد بر این منطقه مسلط شود. "

علاوه بر نگرانی‎های موجود در خصوص طرح و برنامه‎های ترکیه برای ساختار بومی اقتصاد منطقه که به باور قبرسی‎ها دارایی و اموال عمومی را به نفع شرکت‎های ترک هزینه می کند، ترک‌های قبرس نگران هستند که مهاجران ترکیه‌ای، فرصت‌های شغلی در این منطقه را نیز تصاحب کنند.

سنور الجیل از اتحادیه معلمان بخش ترک نشین قبرس گفت: " تا کنون صدها هزار نفر از کشور ترکیه به بخش شمالی قبرس مهاجرت کرده‌اند. "

وی گفت، اقدام اخیر مردم قبرس در واقع در حمایت از هویت ترک‌های قبرس و تشکیل یک قبرس متحد و مستقل با پرچم و سرود ملی مخصوص به خود در آینده است. تظاهرکنندگان با سردادن شعارهایی نظیر " این کشور به ما تعلق دارد "، " ما حکومت خواهیم کرد " و " نیروهای خارجی بیرون روند، قبرس متعلق به قبرسی‌هاست " حتی از این هم فراتر رفته‌اند.

سازمان‎دهند گان این تظاهرات افزودند: " ما سعی داریم تا پیام سیاسی روشنی را به ترکیه منتقل کنیم، ما گروگان‌های ترکیه نیستیم ونمی‌خواهیم آنگونه زندگی کنیم، زیرا بخش شمالی قبرس در واقع به مستعمره‌ای برای ترکیه بیشتر شباهت دارد. "

تظاهرات در نيکوزيا درپي بروز اختلاف ميان ترکيه و دولت قبرس پس از اشغال بخش شمالي اين جزيره از سوي ترکيه در سال ۱۹۷۴ برگزار ميشود.