نقشه شهرهای مختلف لیبی که در تصرف انقلابیون قرار دارد نشان می دهد که "معمر قذافی" دیکتاتور لیبی تنها کنترل مساحت یک دهم این کشور را در دست دارد که بزودی به تصرف مردم در خواهد آمد.

به گزارش مهر، هم اکنون شهرهای مختلف لیبی در مناطق شرق، جنوب، غرب و شمال در تصرف مردم این کشور قرار دارد و قلمرو حکومت قذافی به یک دهم مساحت لیبی کاهش پیدا کرده است.

به گزارش منابع موثق هم اکنون تنها ۶ شهر طرابلس(پایتخت لیبی)، سرت، سبها(محل زندان احتمالی امام موسی صدر)، صبراته، الخمس و زلیتین در تصرف مزدوران قذافی قرار دارد.




این در حالی است که در همین شهرها نیز مردم انقلابی لیبی برخی مناطق را به تصرف خود درآورده اند. همچنین نیروهای مردمی در دروازه های این شهرها حضور داشته و خود را برای حمله به مقر قذافی در طرابلس و دیگر شهرهایی که مزدوران وی در آن پناه گرفته اند آماده می کنند.

بر این اساس، هم اکنون مناطق وسیعی از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب لیبی به دست مردم است و در برخی مناطق نیز درگیریها همچنان وجود دارد.

به گزارش محیط، به غیر منطقه راس لانوف و بندر نفتی سدره در شرق لیبی همه شهرها در تصرف انقلابیون است. مهمترین شهرهای آزاد شده در شرق لیبی شامل بنغازی، درنه، البیضاء، اجدابیا به علاوه شهر بزرگ طبرق می شود که در جنوب شرقی لیبی قرار دارد.

در غرب لیبی نیز انقلابیون زواره، مصراته، الزاویه و اکثر مناطق موسوم به کوههای غربی را به تصرقف خود درآورده اند. در جنوب لیبی نیز شهر بزرگ الکفره که در همسایگی طبرق قرار دارد به دست مردم آزاد شده است.

شهرهای باقی مانده در دست قذافی


در مناطق جنوبی همچنین کنترل شهرهای جالو و اوجله در دست انقلابیون قرار دارد. البته علاوه بر این شهرهای بزرگ لیبی در جنوب، شرق و شمال لیبی به تصرف مردم درآمده است وضعیت برخی دیگر از شهرها همچنان مشخص نیست. بر این اساس، در شهر غریان(در جنوب طرابلس) گزارشهایی درباره درگیری میان انقلابیون و مزدوران قذافی گزارش شده است.

به گزارش مهر، اگر شهر غریان نیز به تصرف مردم درآید با توجه به اینکه شرق و غرب طرابلس در روزهای اخیر به دست انقلابیون آزاد شده بود، مقر قذافی در طرابلس به طور کلی در محاصره مردم قرار خواهد گرفت.

خاطر نشان می شود نیروهای مردمی در شهرهای مختلف لیبی در روزهای گذشت یگان های متعددی را تشکیل داده و توسط نظامیان پیوسته به انقلاب آموزش می بینند. این نیروها در روزهای آتی برای تصرف شهر طرابلس و دیگر شهرهای باقی مانده در تصرف قذافی وارد عمل خواهند شد.

این در حالیست که هم اکنون تلاشهایی از سوی "هوگو چاوز" رئیس جمهور ونزوئلا برای پایان دادن به بحران لیبی آغاز شده است. از سوی دیگر، احتمال دخالت نامی آمریکا در لیبی ابهامات درباره آینده انقلاب در لیبی را بالا برده است.