بارزانی مفهوم فدرالیسم را نمی فهمد

به گزارش افکارنیوز، " عبدالاله کاظم " گفت: موضع گیری بارزانی، غافلگیر کننده نبود، در واقع این موضع‌گیری کاملاً قابل پیش‌بینی بود؛ پیش از این نیز هرگاه تلاشی برای حل و فصل بحران‌ها یا تنش‌ها صورت می‌گرفت، بیشترین غنایم سهم کردها می‌شد، از نظر بارزانی شراکت، به معنی تشکیل دولت آینده کردها به ضرر دیگر استان‌های عراق است.
مسعود بارزانی گفته است در مسئله حکومت فدرال عراق، کردستان تابع عراق نیست و شریک این کشور است.
عضو ائتلاف دولت قانون عراق افزود: درآمدهای منطقه کردستان عراق چندین برابر تولیدات این منطقه و حتی چندین برابر استان‌های جنوبی است؛ در واقع آن چه بارزانی مطرح کرد، در چارچوب برنامه و سناریویی از پیش تعیین شده است.
وی تاکید کرد: رهبران سیاسی کردها به صورتی قاطعانه و آشکار در مسیر اعلام استقلال از عراق گام بر می‌دارند و حتی به شراکت با دولت فدرال هم نیازی ندارند.
کاظم در ادامه گفت: در واقع این موضع گیری، نشأت گرفته از یک طرح نیست، بلکه ناشی از تصمیمی اتخاذ شده است که بارها در موضع گیری‌ها و اظهارات متعددی از آن سخن به میان رفته است؛ جدایی کردستان عراق از این کشور به چنان قطعیتی رسیده که تنها در انتظار فرصت مناسب برای اعلام آن هستند و این فرصت مناسب را با چشم دوختن به تحولات سوریه و ترکیه به انتظار نشسته‌اند تا با توجه به تحولات این کشورها بتوانند امتیازگیری کرده و زیرساخت‌های اعلام موجودیت کشورها کردها را بنا کنند.
عبدالاله کاظم تصمیم کردها برای استقلال را تصمیمی غیرقابل بازگشت توصیف کرد که تحقق یا عدم تحقق شراکت در حکومت فدرال تاثیری بر آن نخواهد گذاشت و بارزانی رویای تشکیل کشور کردستان را به زعم خود عملی خواهد کرد، گفت: بنابراین مساله عراق و کردستان یک بحران موقت یا اختلاف بر سر بودجه و این گونه مسائل نیست.
وی سپس از طرف‌هایی که بارزانی را به علنی کردن این موضع گیری تحریک کردند، خواست که به دقت در این مساله بنگرند، زیرا در صورت اجرایی شدن این طرح، آنها نخستین کسانی خواهند بود که از آن زیان خواهند دید.
به نظر می‌رسد این بخش از سخنان نماینده مجلس عراق خطاب به دولت رجب طیب اردوغان در ترکیه باشد که در راستای تجزیه عراق گام بر می‌دارد و مسعود بارزانی و اطرافیان وی به بازیچه دست آنها تبدیل شده‌اند.
عبدالاله کاظم با تاکید بر این که سیاست دولت مرکزی عراق، آرام سازی اوضاع و اجتناب از تنش است؛ خاطر نشان کرد: بارزانی سیاست دولت عراق در آرام سازی اوضاع را اشتباه متوجه شد و به این گمان باطل افتاد که می‌تواند از آن به عنوان فرصتی برای تعیین شرط هایی به منظور زمینه‌سازی اعلام استقلال کشور کردستان استفاده کند.
گفتنی است اظهارات اخیر مسعود بارزانی رئیس منطقه شمال عراق با واکنشهای بسیاری در این کشور مواجه شده است و همه بر این مساله اتفاق نظر دارند که ترکیه به همراه قطر، رژیم صهیونیستی و عربستان در حال تحریک بارزانی برای جدایی از عراق هستند، هر چند که این اقدام منجر به جنگی دیگر میان دولت مرکزی عراق و حکومت منطقه شمال و هزینههای گزاف آن شود.