به گزارشافکارنیوز، کارگران با دستگاههای حفاری و تخریب اتوماتیک، تخریب بخش هایی تاریخی از شرق مسجد الحرام را آغاز کرده اند.
اکنون تنها بخش باقیمانده از این مسجد مقدس ستون های آن است که بیش از چند سده از عمر آنها می گذرد و دیواره خارجی مسجد را تشکیل می دهند که بر سطح پوشیده از سنگفرش مطاف اشراف دارند.
تصاویری که اخیرا در رسانه ها منتشر شده نگرانی کارشناسان آثار تاریخی را به همراه داشته است. این تصاویر همزمان با سفر ولیعهد انگلیس به عربستان منتشر شده است.



روزنامه ایندیپدنت با انتشار گزارشی از روند تخریب آخرین آثار تاریخی در مکه، مدعی شد که سفر چارلز ولیعهد انگلیس که به دفاع از حفظ آثار میراثمعماری شهرت دارد، در همین رابطه صورت گرفته است.
بسیاری از ستون های دوره عباسی و عثمانی در مسجد الحرام، با نام اصحاب پیامبر(ص) نامگذاری و آیات قرآن و احادیثبر روی آنها حک شده است.
یکی از ستون هایی که گفته می شود به طور کامل منهدم شده است، بیانگر تاریخ معراج پیامبر اسلام(ص) است.
مسئولان سعودی مدعی هستند تخریب ستون ها و رواق های مذکور در چارچوب طرح توسعه مسجد الحرام، با هدف گنجایش شمار بیشتری از حجاج انجام می گیرد. گفته می شود هزینه طرح توسعه مذکور میلیاردها دلار برآورد شده است.




تخریب ۹۵ درصد آثار تاریخی عربستان طی دو دهه
بنیاد امور خلیج فارس که مرکز آن در آمریکا قرار دارد، اعلام کرده که در عربستان ۹۵ درصد بناهایی که عمر آنها به صدها سال پیش باز می گردد، طی دو دهه گذشته تخریب شده است. این در حالی است که مقامات سعودی مدعی هستند این تغییرات بخشی از پروژه نوسازی شهر و به نفع حجاج است.
مقامات سعودی علاوه بر مکه، برای "توسعه" مدینه منوره بهویژه مسجد پیامبر اعظم (ص) و آرامگاه مطهر ایشان نیز برنامه دارند.