رئیس جمهور تایوان به وایتکان می‌رود

به گزارش افکارنیوز، پکن با در نظر گرفتن سفر برنامه ریزی شده " ما یینگ جئو " برای مراسم تحلیف پاپ در روز سه‌شنبه، بر تقاضای حل اختلاف با واتیکان بر سر برتری کاتولیک‌های چین تاکید کرد.

اما واتیکان که کاتولیک‌های تایپه را به طور مستقل به عنوان نماینده قانونی کاتولیک‌های چین به رسمیت می شناسد اعلام کرده از پیوستن " ما یینگ جئو " به دیگر شخصیت‌های خارجی در مراسم تحلیف پاپ فرانسیس استقبال خواهد کرد.

" وانسا شیه "، معاون وزیر خارجه تایوان گفت: بعد از اینکه پاپ جدید انتخاب شد، وزارت خارجه برنامه دیدار رئیس‌جمهور از واتیکان را طرح ریزی کرد.

پل راسل، مقام ارشد سفارت واتیکان در تایوان در بیانیه‌ای گفت: وایتکان از استقبال از " ما یینگ جو "، رئیس جمهوری تایوان بسیار خوشحال خواهد شد و از وی با افتخار پذیرایی خواهد کرد.

رژیم کمونیست چین در سال ۱۹۵۱ میلادی روابط دیپلماتیک با واتیکان را قطع و شش سال بعد کلیسای کاتولیک خود را تاسیس کرد؛ این کلیسا پاپ را به عنوان رئیس خود به رسمیت نمی شناسد.

تنها ۲۳ کشور به طور رسمی تایپه را مستقل از حاکمیت پکن به رسمیت می شناسند و واتیکان تنها کشور اروپایی است که تایپه را به رسمیت می شناسد.

هو چون یینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین روز پنج شنبه از واتیکان خواست تا " روابط به اصطلاح دیپلماتیک خود را با تایوان قطع کند و دولت چین را به عنوان تنها نماینده قانونی کل چین به رسمیت بشناسد ".

" ما یینگ جئو " پس از اینکه روز چهارشنبه فرانسیس نخستین پاپ آمریکای لاتین لقب گرفت به وی تبریگ گفت و عنوان کرد، تایوان که حدود ۳۰۰ هزار کاتولیک دارد افتخار دارد که به همراه وایتکان شریکی در برقراری صلح باشد.

حدود ۱۰ مییلون کاتولیک چینی به پاپ وفادارند و در کلیساهای "زیرزمینی" به عبادت می پردازند؛ کلیساهایی که اغلب در معرض تعرض و آزار پلیس و دولت چین هستند.