«بوگی یعلون» کیست؟

به گزارشافکارنیوز، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی سرانجام دیروز توانست رضایت دو حزب «یش عاتید» و «هبیت هیهودی» را برای پیوستن به کابینه جلب کند و رسما ائتلاف کابینه را با حضور ۵ حزب مختلف تشکیل دهد.

نتانیاهو در این کابینه تلاش زیادی کرد تا در کابینه جدید پست‌های حساس را همچنان در اختیار حزب تحت رهبری‌اش یعنی «لیکود» نگاه دارد. مهمترین وزارتخانه‌ای که نتانیاهو از ابتدا اعلام کرده بود که آن را به احزاب دیگر نمی‌سپارد، وزارت جنگ بود. این وزارتخانه در دوره قبل در اختیار «ایهود باراک» متحد جنگ‌طلب نتانیاهو بود. باراک پس از جنگ هشت روزه غزه و ناکامی در دست‌یابی کامل به اهداف از پیش‌تعیین شده برای این نبرد، از سمت خود کناره‌گیری کرد، هرچند که سرپرستی این وزارتخانه را تا انتهای دوره حفظ کرد.

حالا در غیاب «ایهود باراک» نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی در کابینه جدید خود وزارت دفاع را به «موشه یعلون» سپرده است. یعلون که هم‌حزبی‌های نتانیاهو است، در کابینه قبلی پست وزارت امور استراتژیک و معاونت نخست‌وزیری را بر عهده داشت.

«موشه بوگی یعلون» کیست؟

به این سیاستمدار و نظامی ۶۳ ساله اسرائیلی که نام اصلی‌اش «موشه اسمیلانسکی» است، «بوگی» هم می‌گویند. لقب «یعلون» بین سال‌های ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۱ که او خدمت سربازی‌اش را در یکی از گروه‌های جوانان ارتش اسرائیل می‌گذارند، به او داده شد و پس از آن هم با همین نام معروف شد.

«یعلون» سابقه زیادی در ارتش اسرائیل دارد. او در سال ۱۹۹۵ به عنوان رئیس دستگاه اطلاعات نظامی اسرائیل منصوب شد. در زمان انتفاضه دوم فلسطینی‌ها در سپتامبر ۲۰۰۰ هم یعلون به عنوان افسر فرمانده در واحد مرکزی فرماندهی ارتش مشغول به فعالیت بود.

در جولای ۲۰۰۲ بود که او به بالاترین سمت نظامی‌اش دست یافت و به عنوان رئیس ستاد مشترک ارتش انتخاب شد. مهمترین اقدامی که او در دوره فعالیتش به عنوان رئیس ستاد مشترک ارتش انجام داد، تلاش برای سرکوب انتفاضه و اعتراضات فلسطینی‌ها بود.

نهایتا در سال ۲۰۰۵ بود که «شائول موفاز» وزیر جنگ وقت دیگر نخواست که یعلون در این سمت به کار خود ادامه دهد و مأموریت او را تمدید نکرد. یعلون از مخالفان اصلی طرح عقب‌نشینی نیروهای اسرائیل از نوار غزه بود، و همین امر هم به بروز اختلاف میان او و موفاز منجر شد. ۵ جولای ۲۰۰۵ بود که دوره یعلون پایان یافت و «دان حالوتس» در ستاد مشترک ارتش جانشین وی شد و طرح عقب‌نشینی از غزه را اجزایی کرد.

وزیری که اتهام «جنایت جنگی» را یدک می‌کشد

یعلون تاکنون چند بار هم به دلیل مشارکت در کشتار فلسطینی‌ها و اهالی جنوب لبنان متهم شده و حتی برای وی حکم بازداشت شده است. به عنوان نمونه در سال ۲۰۰۵ بازماندگان قربانیان کشتار «قانا» از وی به دلیل مشارکت در این کشتار شکایت کردند. «قانا» روستایی در جنوب لبنان است که در سال ۱۹۹۶ هدف حمله قرار گرفت. در سال ۲۰۰۶ هم دادگاهی در نیوزلند حکم بازداشت یعلون را به اتهام مشارکت در ترور «صلاح شهاده» صادر کرد. شهاده از فرماندهان حماس بود که در سال ۲۰۰۲ ترور شد. در آن حادثه حداقل ۱۴ غیرنظامی فلسطینی هم به شهادت رسیدند. دادستان نیوزلند یعلون را به «جنایت جنگی» متهم کرد و قصد بازداشت وی را داشت، که نهایتا دفتر قوانین سلطنتی به بهانه نبود شواهد و مدارک کافی حکم بازداشت را لغو کرد.

این فرمانده سابق ارتش اسرائیل در سال ۲۰۰۸ رسما فعالیت سیاسی خود را با ورود به حزب دست راستی «لیکود» آغاز کرد. او در انتخابات سال ۲۰۰۹ به عنوان نفر بیست و هفتم از فهرست انتخاباتی حزبش راهی «کنست»(پارلمان اسرائیل) شد. او از آن سال به عنوان وزیر امور استراتژیک و معاون نخست‌وزیر منصوب شد.

تندرو در قبال فلسطینی‌ها؛ میانه‌رو در قبال ایران

مجموعه مواضع و رویکردهایی که یعلون در دوران فعالیت‌های نظامی و سیاسی‌اش داشته، از او سیاستمداری تندرو در قبال فلسطینی‌ها و در مقابل فردی میانه‌رو در مورد مناقشه هسته‌ای ایران، تصویر کرده است.

یعلون در سال ۲۰۰۲ در مصاحبه‌ای که با روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» داشت، فلسطینی‌ها را نظیر یک «غده سرطانی» دانسته بود. هرچند که او در آن زمان هم با برخورد نظامی و به تعبیر او «حذف کامل غده» مخالفت کرده و راهکار تدریجی را برای آن بهتر دانسته بود.

وزیر جنگ جدید رژیم‌صهیونیستی بارها تکرار کرده است که فلسطینی‌ها مشکل اصلی در مسیر برقرار صلح هستند. وی طی مصاحبه‌ای گفته بود که «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هم اهداف مشابهی با حماس دارد و نباید با او وارد مذاکره شد. وی در یکی از تازه‌ترین مصاحبه‌های خود به کلی با تشکیل کشور فلسطین مخالفت کرده و گفته است که هیچ‌گاه نباید کشور فلسطین در کنار اسرائیل شکل بگیرد.

در مقابل او دیدگاه‌های نسبتا معتدل‌تری در قبال ایران دارد. هرچند که وی تک‌جمله‌های معروفی در حمایت از مقابله با ایران دارد و حتی طرح ترور سران ایرانی را مطرح کرده، اما در عمل او در دوران چهار ساله فعالیت سیاسی‌اش یکی از مخالفان حمله نظامی به تأسیسات هسته‌ای ایران بوده است.

پایگاه تحلیلی «ال‌مانیتور» در این مورد نوشته است: یعلون یکی از میانه‌روترین اعضای کابینه اصلی و کابینه امنیتی در قبال ایران به شمار می‌آید. او یکی از وزرایی است که دائما با ماجراجویی نظامی علیه ایران مخالفت کرده است.

البته یعلون با اساس حمله نظامی با ایران مخالف نیست، اما می گوید اکنون زمان این اقدام نرسیده و اسرائیل در موضعی نیست که بتواند در نبرد با ایران پیروز باشد. وی در تمام دوره قبلی کابینه همواره گفته بود که هنوز زمان چنین حمله‌ای فرانرسیده است.

در مجموع بررسی کابینه جدید رژیمصهیونیستی نشان میدهد که نتانیاهو در این دوره کابینهای معدلتر را در کنار خود میبیند. زیپی لیونی وزیر خارجه اسبق، یعیر لاپید رهبر حزب یش عاتید و نفتالی بنت رهبر حزب هبیت هیهودی از جمله افرادی هستند که حضور آنها در پستهای کلیدی کابینه جدید عملا نتانیاهو را در پیشبرد طرح اقدام نظامی علیه ایران با مشکل مواجه میکند.