عربستان سعودی ها؛ آماده انفجار

سرویس بین الملل افکار نیوز - موج اعتراضات مردمی پس از تونس ، مصر ، لیبی ، بحرین به عربستان سعودی رسید. در ادامه اعتراض های مردمی علیه رژیم عربستان سعودی ، روز چهارشنبه نهم مارس ( ۱۹ اسفند ) ، به عنوان " روز خشم " در این کشور اعلام شد.

به گزارش افکار نیوز به نقل از شبکه العالم، ائتلاف جوانان آزاده(احرار) مردم را به شرکت در تظاهرات اعتراض آمیز علیه رژیم حاکم در این روز فراخواند.
این در حالی است که وزارت کشور عربستان سعودی، نیز با صدور بیانیه ای هرگونه تظاهرات، راه پیمایی، تحصن و دعوت به برگزاری چنین برنامه هایی را حرام و ممنوع اعلام کرد و برای برخورد با مردم، به نیروهای امنیتی اختیار تام داد.

مقام های سعودی تاکید کردند: تظاهرات در عربستان سعودی به سبب تعارض با دین اسلام ممنوع است و به نیروهای امنیتی اختیار کامل برای اتخاذ هرگونه تدابیری جهت جلوگیری از اخلال در نظام حاکم داده شده است.
این واکنش رژیم حاکم بر عربستان سعودی، در پی برگزاری تظاهرات صدها تن از مردم عربستان سعودی در روز جمعه در منطقه شرقی این کشور که منطقه ای شیعه نشین است، صورت می گیرد.

تظاهر کنندگان آزادی توفیق العامر را خواستار شدند. مسوولان عربستان سعودی، وی را در پی درخواست برقراری نظام مشروطه سلطنتی در عربستان، بازداشت کردند.
در پی این تظاهرات، نیروهای امنیتی عربستان سعودی بیش از ۲۰ تن از تظاهر کنندگان را بازداشت کردند.
عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان، ۲۳ فوریه از بیم آغاز اعتراضات مردمی، وعده ارائه بسته کمک مالی ۳۶ میلیارد دلاری برای مردم را مطرح و دستور افزایش ۱۵ درصدی حقوق کارمندان دولتی را صادر کرد.

همچنین، روزنامه فایننشال تایمز گزارش داد، معترضان عربستانی پس از برگزاری نماز جماعت روز جمعه با تجمع مقابل مسجد الراجحی در شرق پایتخت، شعارهای ضددولتی سر دادند.

در حالی که بالگردها بالای سر تظاهرکنندگان پرواز می‌کردند، معترضان فریاد می‌زدند: " دزدها، دزدها، ۲۰۰ میلیارد ریال(سعودی) ما کجاست؟ "، " الله اکبر " و " خداوند متکبران و ظالمان را نابود می‌کند ".

به گفته شاهدان عینی، پلیس سعودی دست کم ۳ نفر از معترضان را که همگام با دیگر معترضان، شعارهایی ضد مقامات سلطنتی عربستان سرداده بودند، دستگیر کرد.

در همين حال، جوانان سعودي روز ۲۰ اسفند (۱۱ مارس) را "روز خشم " نامگذاري کرده و در يک پايگاه اينترنتي پربيننده از مردم براي شرکت در تظاهرات اين روز دعوت کردهاند.